TISKOVÁ ZPRÁVA PO ZASEDÁNÍ RADY LK 23. 9. 2008
- 24. 09. 2008 00:00
[id:6989|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]
Rada schválila střednědobý rozpočtový výhled kraje na roky 2009 – 2013
V souladu s platnou právní úpravou, kterou je zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, byl zpracován a orgánům kraje je předkládán k projednání „Střednědobý rozpočtový výhled Libereckého kraje na období let 2009 - 2013“. Jeho obsahem je na jedné straně popis a kvantifikace pro kraj v tomto období dosažitelných finančních zdrojů, na straně druhé stanovení a vyhodnocení výdajových rámců umožňujících finanční zajištění závazků a dalších nezbytných výdajů kraje v tomto období.
Při zpracování výdajové části rozpočtového výhledu kraje na období let 2009 - 2013 na vycházel zpracovatel z podkladů předložených jednotlivými odbory krajského úřadu.
Orgánům kraje je předkládán Střednědobý rozpočtový výhled kraje na období let 2009 - 2013 jako střednědobý finanční plán kraje, tj. dokument, který by měl být pomocným nástrojem a podkladem kraje při posuzování dalších rozvojových záměrů kraje a východiskem pro sestavování jeho prováděcích ročních rozpočtů v tomto období.
Dotační podpora kraje obcím má vzestupnou tendenci
D ů v o d o v á z p r á v a:
Se vznikem krajů v roce 2000 a po osamostatnění se krajů z hlediska tvorby vlastních příjmů rozpočtu kraje začaly vznikat i finanční vztahy mezi rozpočtem Libereckého kraje a rozpočty měst a obcí na jeho území. Liberecký kraj každoročně podporuje rozvoj měst a obcí formou poskytování investičních nebo neinvestičních dotací včetně jim zřizovaným příspěvkovým organizacím.
Tato podpora ze strany Libereckého kraje se každoročně zvyšuje a udržuje si svoji vzestupnou tendenci. V rámci bilancování předešlých období jsou radě kraje předloženy přehledy objemů těchto dotací z několika třídících hledisek.
Přehled objemů finančních prostředků poskytnutých z rozpočtu kraje do rozpočtů měst a obcí v jednotlivých letech - členění dle charakteru dotací
(v 2002-2007se jedná o skutečně zaslané finanční prostředky; v 2008 se jedná o narozpočtované prostředky, které budou čerpány v souladu s uzavřenou smlouvou)
v tis. Kč
Příslušný rok / Typ dotace | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 |
Investiční | 191 025,87 | 134 453,63 | 130 610,65 | 94 510,06 | 56 116,21 | 13 750,00 | 0,00 |
Neinvestiční | 53 716,81 | 41 299,16 | 31 075,23 | 45 886,80 | 25 532,36 | 11 242,54 | 1 918,70 |
CELKEM | 244 742,68 | 175 752,79 | 161 685,88 | 140 396,86 | 81 648,57 | 24 992,54 | 1 918,70 |
Přehled objemů finančních prostředků poskytnutých z rozpočtu kraje do rozpočtů měst a obcí v jednotlivých letech - členění dle okresů
(v 2002-2007se jedná o skutečně zaslané finanční prostředky; v 2008 se jedná o narozpočtované prostředky, které budou čerpány v souladu s uzavřenou smlouvou)
v tis. Kč
Příslušný rok / Okres | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 |
Česká Lípa | 19 230,08 | 35 731,08 | 13 842,43 | 17 893,47 | 10 480,68 | 1 123,97 | 161 |
Jablonec nad Nisou | 61 504,64 | 22 327,68 | 21 815,75 | 29 592,08 | 16 166,40 | 5 840,75 | 719,20 |
Liberec | 99 213,70 | 95 478,62 | 100 245,17 | 57 838,98 | 33 717,05 | 10 730,52 | 401,5 |
Semily | 64 794,26 | 22 215,41 | 25 782,52 | 35 072,32 | 21 284,44 | 7 297,29 | 637,00 |
CELKEM | 244 742,68 | 175 752,79 | 161 685,88 | 140 396,86 | 81 648,57 | 24 992,54 | 1 918,70 |
Přehled měst a obcí a objem finančních prostředků poskytnutých z rozpočtu kraje v období 2002 - 07/2008 - členění dle jmenovitých měst a obcí
(v 2002-2007se jedná o skutečně zaslané finanční prostředky; v 2008 se jedná o narozpočtované prostředky, které budou čerpány v souladu s uzavřenou smlouvou)
v tis. Kč
Název obce/města | Výše poskytnuté dotace | Název obce/města | Výše poskytnuté dotace |
Albrechtice | 487,31 | Horka u Staré Paky | 1 010,30 |
Bedřichov | 591,00 | Horní Branná | 2 832,53 |
Bělá | 1 085,25 | Horní Libchava | 1 659,73 |
Benecko | 1 840,16 | Horní Police | 1 054,41 |
Benešov u Semil | 1 188,59 | Horní Řasnice | 3 344,00 |
Bezděz | 1 056,86 | Hrádek n. Nisou | 7 998,32 |
Bílá | 2 025,00 | Hrubá Skála | 1 816,49 |
Bílý Kostel | 1 073,82 | Chlum | 530,92 |
Bílý Potok | 820,44 | Chotovice | 63,37 |
Blatce | 110,00 | Chotyně | 2 459,26 |
Blíževedly | 303,50 | Chrastava | 774,21 |
Bohatice | 140,70 | Chuchelna | 1 976,50 |
Bozkov | 1 456,38 | Jablonec nad Jizerou | 2 901,73 |
Bradlecká Lhota | 829,49 | Jablonec nad Nisou | 74 256,39 |
Brniště | 811,09 | Jablonné v Podještědí | 2 539,55 |
Bukovina u Čisté | 205,80 | Janov nad Nisou | 4 024,29 |
Bulovka | 421,54 | Janův Důl | 446,80 |
Bystrá nad Jizerou | 110,00 | Jenišovice | 3 232,63 |
Cetenov | 346,80 | Jeřmanice | 2 807,88 |
Cvikov | 5 231,34 | Jesenný | 2 236,19 |
Černousy | 727,67 | Jestřabí v Krkonoších | 699,99 |
Česká Lípa | 18 970,27 | Jestřebí | 640,26 |
Český Dub | 12 129,82 | Jilemnice | 15 501,01 |
Čistá u Horek | 984,70 | Jílové | 474,06 |
Čtveřín | 450,00 | Jindřichovice p. Smrkem | 952,38 |
Dalešice | 496,34 | Jiřetín pod Bukovou | 920,00 |
Desná | 5 199,15 | Josefův Důl | 259,47 |
Dětřichov | 1 527,50 | Kacanovy | 2 171,00 |
Dlouhý Most | 1 366,84 | Kamenický Šenov | 4 787,55 |
Doksy | 16 958,87 | Karlovice | 4 768,70 |
Dolní Řasnice | 2 697,07 | Klokočí | 559,00 |
Držkov | 1 282,98 | Koberovy | 7 212,05 |
Dubá | 3 351,39 | Kobyly | 937,50 |
Dubnice | 382,00 | Kořenov | 1 189,48 |
Frýdlant v Čechách | 15 237,22 | Košťálov | 1 098,85 |
Frýdštejn | 294,87 | Kozly | 480,91 |
Habartice | 1 777,60 | Krásný Les | 2 143,73 |
Háje nad Jizerou | 2 090,40 | Kravaře u České Lípy | 927,00 |
Hamr na Jezeře | 145,00 | Krompach | 112,00 |
Harrachov | 30 596,25 | Kruh | 56,06 |
Hejnice | 2 514,64 | Kryštofovo Údolí | 1 644,50 |
Heřmanice | 331,50 | Křižany | 2 203,85 |
Hlavice | 381,00 | Ktová | 938,00 |
Hodkovice nad Mohelkou | 24 107,17 | Kunratice u Cvikova | 251,63 |
Holany | 1 450,19 | Kunratice u Frýdlantu | 763,57 |
Holenice | 100,00 | Kvítkov | 289,03 |
| | | v tis. Kč |
Lázně Libverda | 1 156,60 | Rokytnice nad Jizerou | 1 100,71 |
Lažany | 160,00 | Roprachtice | 129,50 |
Levínská Olešnice | 930,30 | Rovensko pod Troskami | 620,72 |
Liberec | 239 233,24 | Roztoky u Jilemnice | 212,95 |
Libštát | 2 621,58 | Roztoky u Semil | 42,20 |
Líšný | 2 527,54 | Rychnov | 1 642,59 |
Lomnice nad Popelkou | 4 197,70 | Rynoltice | 1 613,15 |
Loučky | 433,00 | Semily | 23 994,85 |
Loužnice | 533,95 | Skalice | 903,62 |
Lučany nad Nisou | 1 142,51 | Skalka u Doks | 410,05 |
Malá Skála | 2 163,86 | Skuhrov | 806,74 |
Maršovice | 953,24 | Slaná | 1 648,07 |
Martinice v Krkonoších | 868,80 | Sloup v Čechách | 1 071,80 |
Mařenice | 855,79 | Slunečná | 427,59 |
Mimoň | 2 951,77 | Smržovka | 3 509,75 |
Mírová pod Kozákovem | 855,70 | Soběslavice | 1 029,86 |
Mníšek | 10 359,42 | Sosnová | 785,00 |
Modřišice | 50,00 | Stráž nad Nisou | 1 543,79 |
Mříčná | 75,00 | Stráž pod Ralskem | 2 752,19 |
Nová Ves | 3 376,05 | Stružinec | 118,07 |
Nová Ves nad Nisou | 1 143,03 | Stružnice | 1 160,76 |
Nová Ves nad Popelkou | 1 746,58 | Studenec | 2 473,15 |
Nové Město pod Smrkem | 1 731,25 | Stvolínky | 671,52 |
Noviny pod Ralskem | 476,00 | Světlá pod Ještědem | 857,25 |
Nový Bor | 5 217,19 | Svijanský Újezd | 1 406,84 |
Nový Oldřichov | 5 671,53 | Svijany | 1 548,00 |
Ohrazenice | 280,00 | Svojek | 2 064,40 |
Okna | 702,13 | Svojkov | 344,73 |
Okrouhlá | 343,00 | Svor | 288,53 |
Oldřichov v Hájích | 4 255,05 | Sychrov | 1 116,13 |
Olešnice u Turnova | 968,00 | Syřenov | 1 796,00 |
Osečná | 2 364,53 | Šimonovice | 65,16 |
Paceřice | 895,61 | Tachov | 247,16 |
Paseky nad Jizerou | 1 014,21 | Tanvald | 14 874,69 |
Pěnčín u Turnova | 1 860,27 | Tatobity | 879,58 |
Pěnčín u Jablonce n.N. | 5 127,36 | Troskovice | 831,80 |
Pertoltice | 2 391,85 | Tuhaň | 755,75 |
Pertoltice pod Ralskem | 844,12 | Turnov | 32 426,34 |
Peřimov | 856,28 | Velenice | 4,53 |
Plavy | 2 551,56 | Velké Hamry | 174,00 |
Polevsko | 69,50 | Velký Valtínov | 427,24 |
Poniklá | 704,25 | Veselá | 255,00 |
Proseč pod Ještědem | 1 280,07 | Víchová nad Jizerou | 1 196,10 |
Provodín | 1 143,28 | Višňová | 5 916,26 |
Prysk | 571,37 | Vítkovice | 611,39 |
Příkrý | 1 225,20 | Vlastiboř | 165,71 |
Příšovice | 849,30 | Vlastibořice | 1 930,94 |
Pulečný | 84,82 | Volfartice | 1 583,18 |
Radčice | 250,00 | Vrchovany | 541,44 |
Radimovice | 4 596,13 | Všelibice | 876,29 |
Rádlo | 478,31 | Všeň | 514,02 |
Radostná pod Kozákovem | 843,50 | Vyskeř | 3 404,80 |
Radvánec | 1 098,41 | Vysoké nad Jizerou | 1 840,96 |
Rakousy | 425,20 | Záhoří | 3 349,00 |
Ralsko | 90,00 | Zahrádky | 3 889,00 |
| | | v tis. Kč |
Raspenava | 7 017,33 | Zákupy | 914,95 |
Zásada | 4 414,00 | Žďárek | 729,00 |
Zdislava | 515,00 | Ždírec | 226,06 |
Zlatá Olešnice | 12 710,38 | Železný Brod | 2 792,50 |
Žandov | 1 240,54 | Žernov | 500,00 |
CELKEM | 831 138,01 |
Město Česká Lípa získá zpět pískovcový obelisk z roku 1756
Vlastivědné muzeum a galerie v České Lípě obdrželo žádost města Česká Lípa o vrácení pískovcového obelisku - pilíře s andílky nesoucími monstranci.
Obelisk byl v roce 1973 převezen z parcely v katastrálním území Česká Lípa do tehdejšího Okresního vlastivědného muzea v České Lípě v rámci svozu ohrožených památek. Na základě dlouhodobého a podrobného šetření, na kterém se podílel vedle českolipského muzea Národní památkový ústav - ú.o.p. v Liberci, bylo zjištěno že:
- obelisk je evidovanou kulturní památkou, pochází z let 1756
- nejsou k dispozici žádné předávací smlouvy ani jiné písemné doklady objasňující původ a vlastnictví
- na základě rozhodnutí Okresního národního výboru v České Lípě z r. 1987 měl být obelisk umístěn v klášterní zahradě českolipského muzea
- sbírkový předmět není evidován v Centrální evidenci sbírek dle zák. č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy
- dle znaleckého posudku je hodnota obelisku vyčíslena na 160 tis. Kč.
Vzhledem k tomu, že město Česká Lípa má volné finanční prostředky na restaurování obelisku a jeho záměrem je umístění obelisku na původním místě, doporučuje ředitel Vlastivědného muzea a galerie v České Lípě Ing. Zdeněk Vitáček vrátit obelisk městu Česká Lípa.
„Jsme toho názoru, že předmětný obelisk přešel do vlastnictví kraje, proto ho nelze vrátit, jak požaduje město Česká Lípa, nýbrž darovat. Z tohoto důvodu předkládá odbor kultury radě kraje návrh na vyslovení souhlasu s poskytnutím obelisku jako daru městu Česká Lípa a návrh na schválení darovací smlouvy,“ uvedl náměstek hejtmana pro kulturu Antonín Schäfer.
„K následnému přemístění kulturní památky se dle zákona o památkové péči bude vyjadřovat oddělení památkové péče KÚ LK,“ dodal..
Z Fondu kulturního dědictví jdou další peníze na restauraci archeologických nálezů
Rada kraje po schválila přidělení finančních příspěvků na restaurování archeologických nálezů ze záchranných archeologických výzkumů z Fondu kulturního dědictví Libereckého kraje Muzeu Českého ráje v Turnově v celkové výši 82.500,00 Kč.
Na základě Statutu Fondu kulturního dědictví Libereckého kraje a Zásad Fondu kulturního dědictví byla odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu předložena žádost o finanční dotaci na restaurování archeologických artefaktů získaných při záchranných archeologických výzkumech .
Rozdělení:
30.000,00 Kč na restaurování archeologických nálezů ze záchranného archeologického výzkumu hradu Kumburk provedeného v roce 2006,
37.500,00 Kč na restaurování archeologických nálezů ze záchranného archeologického výzkumu židovské synagogy v Turnově, Krajířově ulici provedeného roku
15.000,00 Kč na restaurování archeologických nálezů ze záchranného archeologického výzkumu provedeného v roce 2007 v souvislosti se stavbou rodinného domu v Přepeřích..
Chotyně a Nová Ves získaly za ocenění v soutěži Vesnice roku sto tisíc Kč
Hodnotitelská komise soutěže Vesnice roku v Programu obnovy venkova 1navštívila 19 obcí Libereckého kraje, které se přihlásily do 14. ročníku této prestižní soutěže a udělila dvě ocenění Libereckého kraje - obci Chotyně „Ocenění za rozvoj venkova“ a obci Nová Ves ocenění „Skokan roku“. Slavnostní vyhlášení soutěže proběhlo za účasti představitelů Libereckého kraje v Poniklé, vítězné obci krajského kola soutěže.
V rozpočtu Fondu investic Libereckého kraje, programu č. 4 - Program obnovy venkova investiční zůstala pro tyto účely nerozdělena částka 200 000,- Kč. Rada navrhla přidělit každé oceněné obci tyto finanční prostředky ve výši 100 000,- Kč.
Finanční prostředky budou obcemi čerpány na základě smlouvy o poskytnutí účelové dotace z Fondu investic Libereckého kraje na akce:
Obec Chotyně - Clonové nasvícení přechodů pro chodce v rámci výstavby chodníkového tělesa podél silnice III/2711 v obci Chotyně,
Obec Nová Ves - Rekonstrukce hřbitovní kaple.
Pravidla soutěže upravují udělení cen v krajském kole. Krajská hodnotící komise určí jednoho vítěze, který postupuje do celostátního kola a dále může udělit modrou stuhu - ocenění za společenský život, bílou stuhu - ocenění za činnost mládeže, zelenou stuhu - ocenění za péči o zeleň a životní prostředí, oranžovou stuhu - za spolupráci obce a zemědělského subjektu. Dále může komise udělit zvláštní ocenění.
Vyhlašovateli soutěže jsou Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Ministerstvo zemědělství ČR, Svaz měst a obcí ČR, Spolek pro obnovu venkova. Spolupracujícími úřady jsou mimo jiné krajské úřady ČR.
Kraj dá peníze na stavbu policejního ředitelství až příští rok
Na základě darovací smlouvy se Liberecký kraj zavázal poskytnout finanční dar v celkové výši 45.000.000,- Kč na výstavbu objektu oblastního ředitelství Policie České republiky v Liberci. Darovací smlouva stanovuje způsob uvolňování finančního daru tak, že se částka ve výši 15.000.000,- Kč poskytne v roce 2008,
Návrh překládaného dodatku mění výše popsaný způsob uvolňování finančního daru tak, že se částka ve výši 15.000.000,- Kč poskytne dvakrát v roce
Projekt Nová Hřebenovka
Projekt „Nová Hřebenovka“ bude předložen do Programu Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce 2007-2013 mezi Svobodným státem Sasko a Českou republikou, oblasti podpory 2.2 Kooperace a rozvoj přeshraničních struktur v oblasti cestovního ruchu.
Závazek kraje je ve výši 2.850.000 Kč.
1) věcné zaměření projektu
Předmětem je realizace projektu „Nová Hřebenovka“ na území Libereckého kraje. Na saské straně pokračuje tato trasa pod názvem Neuer Kammweg. Projekt komplexně řeší proznačení trasy včetně osazení map a vybavovacích předmětů a technické úpravy povrchů havarijních úseků. Tato opatření vyplývají z potřeby Nové Hřebenovky jako turistického produktu, zkvalitňují turistickou infrastrukturu, přispívají k ochraně životního prostředí a bezpečnému pohybu v horských oblastech.
„Projekt navazuje na již realizovaný projekt „Jizerská magistrála pro pěší turistiku“, který byl s celkovými náklady
Na saské straně bude partnerem v projektu Zemský okres Görlitz.
2) předpokládaný hlavní zdroj financování
Program Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce 2007-2013 mezi Svobodným státem Sasko a Českou republikou, oblasti podpory 2.2: Kooperace a rozvoj přeshraničních struktur v oblasti cestovního ruchu.
3) struktura finančních zdrojů
85% Program Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce 2007-2013 mezi Svobodným státem Sasko a Českou republikou, oblasti podpory 2.2: Kooperace a rozvoj přeshraničních struktur v oblasti cestovního ruchu
5% státní rozpočet ČR (pouze pro českého partnera)
10% vlastní podíl žadatele
4) finanční velikost projektu
Celkové náklady projektu jsou odhadovány na 1 445 000 EUR ( odpovídá
partnera ve výši 20 000 EUR (Pozn. Pro přepočet byl použit kurs 20 Kč/1 EUR)
5) předpokládaná míra spolufinancování
Podíl LK bude
6) předpokládaný harmonogram v letech
Zahájení projektu: 4/2009
Ukončení projektu: 3/2011
Podle Příručky pro žadatele v programu Cíl 3/Ziel 3 musí žadatel doložit schopnost předfinancovat projekt ve výši, která je minimálně srovnatelná s výší nákladů projektu ve 2 po sobě jdoucích čtvrtletí s nejvyššími náklady, tj:
2.Q 2010: 6 150 000 Kč
3.Q 2010: 6 550 000 Kč
CELKEM: 12 700 000 Kč (635 000 EUR)
Smlouva o spolupráci se předkládá orgánům kraje ke schválení s tím, že projektová žádost se v současné době zpracovává a bude plně v souladu s platnými podmínkami Programu Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce 2007-2013 mezi Svobodným státem Sasko a Českou republikou. Po zaregistrování žádosti se žádost stane součástí Smlouvy o spolupráci mezi projektovými partnery.
V případě, že bude projekt realizován, bude nutné zajistit instituci, které bude dílo předáno do správy. První část projektu „Magistrála pro pěší turistiku“ byla po realizaci předána do správy krajské příspěvkové organizace STŘEVLIK. Domníváme se, že vzhledem k zaměření této organizace lze uvažovat o tom, že by STŘEVLIK měl ve správě i dílo vzniklé z projektu Nová Hřebenovka..
V radonovém programu bylo letos rozmístěno 109 detektorů
Ve smyslu vládního usnesení ze dne 7. října 2002 o Radonovém programu ČR a v návaznosti na atomový zákon, který stanoví kompetence krajských úřadů ve vyhledávání staveb s vyšším obsahem radonu byla uzavřena Smlouva o poskytnutí finančních prostředků. Předmětem smlouvy je poskytnutí prostředků ze státního rozpočtu na plnění programu.
Celková výše poskytnutých finančních prostředků v korunách je stanovena dle čl. 3 “Zásad“ jako součin odebraného počtu detektorů a jednotkové ceny 50,- Kč za 1 rozmístěný stopový detektor, v případě sběru 25,- Kč za sejmutý a odevzdaný stopový detektor.
„Celkově jsme v období únor - červenec 2008 rozmístili 109 detektorů a sejmuli jsme celkem 14 detektorů. Celková dotace Státního úřadu pro jadernou bezpečnost za realizaci Radonového programu v období únor - červenec 2008 tedy činí 5800,- Kč,“ uvedl Vít Příkaský, člen Rady lK pověřený vedením resortu regionálního rozvoje a evropských projektů..
Kraj chystá analýzu surovinové politiky
Regionální surovinová politika Libereckého kraje je důležitým koncepčním dokumentem, který se zabývá využitím surovinového potenciálu na území Libereckého kraje.
Stávající platná Regionální surovinová politika Libereckého kraje byla zpracována v roce
Současná platná Regionální surovinová politika Libereckého kraje vychází z dat z roku 2002 - 2003. Od této doby došlo ke změnám v oblasti zásob, potřeby, spotřeby, vývoje těžby surovin a dalších podmínek v území. KÚ LK potřebuje pro vydávání stanovisek a argumentaci k problematice otevírání nových ložisek, zvyšování objemu těžby, rozšiřování dobývacích prostorů atd. aktuální dokument. Z tohoto důvodu navrhuje odbor regionálního rozvoje a evropských projektů aktualizaci Regionální surovinové politiky Libereckého kraje - analytické části.
Cílem zakázky je:
- získat aktuální informace o stavu a využití surovinového potenciálu na území kraje
- provést hodnocení současného stavu a trendů využití surovin na území kraje
- definovat problémy, potřeby a doporučení pro využívání surovinového potenciálu v dalších letech
Na základě Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 ve znění novelizace č. 4, článku III. je navrhováno následující zahájení zadávacího řízení:
Název VZ: „Regionální surovinová politika Libereckého kraje - analýza“
Předpokládaná hodnota VZ: do 700 000,- Kč bez DPH - veřejná zakázka na služby
Druh zadávacího řízení: veřejná zakázka malého rozsahu
Písemnou výzvu k podání nabídky obdrží pouze 1 zájemce:
Česká geologická služba Praha, Klárov 131/3, 118 21 Praha 1,
Zdůvodnění:
Česká geologická služba je státní příspěvkovou organizací a resortním výzkumným ústavem Ministerstva životního prostředí. Je pověřena Ministerstvem životního prostředí podle §17 zákona ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických pracích, výkonem státní geologické služby na území České republiky, je jedinou institucí, jejímž posláním je soustavný výzkum geologické stavby v rozsahu celého území ČR. Provádí sběr a zpracování údajů a jejich poskytování správním orgánům pro politická, hospodářská a ekologická rozhodování, poskytuje regionální geologické informace.
Česká geologická služba má k dispozici nejenom potřebná data k aktualizaci Regionální surovinové politiky LK, ale specialisty a odborníky, kteří mají zkušenosti se zpracováním koncepčních dokumentů zabývajících se problematikou využívání nerostného bohatství.
Česká geologická služba se podílela na zpracování Surovinové politiky LK v roce
Podstávkové domy mají šanci
Předmětem materiálu je odsouhlasení projektového záměru „Společně pro zachování podstávkových domů“. Projektový záměr bude předložen vedoucím partnerem projektu, a to Zemským okresem Görlitz. Liberecký kraj bude v roli jeho projektového partnera.
1) Věcné zaměření projektového záměru
Jedná se o neinvestiční projekt zaměřený zejména na zvýšení povědomí a zajištění informovanosti veřejnosti, zejména majitelů podstávkových domů, o výjimečnosti těchto objektů. Tento projekt navazuje na aktivity, které Liberecký kraj realizoval v minulých letech, a to i ve spolupráci se stávajícím partnerem (dříve Okresem Löbau-Zittau), který nás oslovil k zapojení v tomto projektu.
„Liberecký kraj se k iniciativě „Krajina podstávkových domů“ připojil již v roce
1) vydání letáku „Krajinou podstávkových domů“ - začátek osvěty o těchto objektech, hrazeno z rozpočtu kraje,
2) realizace dvou projektů téhož názvu z Phare CBC „Krajina podstávkových domů“, kde hlavním výstupem byla publikace o historii, zkušenostech, mapování na české straně a s kontaktními údaji na odborníky, partneři: Okres Löbau-Zittau, Obec Sulikow, Město Zawidow.
3) realizace projektu „Zajištění digitální mapy pro německé a české území Euroregionu Nisa“, jehož výstupem bylo propojení mapových podkladů české a německé strany a vytvoření tématické vrstvy, lokality s podstávkovými domy, které jsou k dispozici na www.kraj-lbc.cz/rozvoj pod názvem „Mapový projekt“ podstávkových domů. Partnerem projektu byl Okres Löbau-Zittau.
4) Spolupráce s Okresem Löbau-Zittau na publicitě „Ceny podstávkových domů“ v roce 2007, kde jsme oslovili některé subjekty a informovali jsme o této ceně na webových stránkách LK (viz aktualita OHRR z 12.3.2007).
5) Zajištění kontaktů na české objekty, v kterých jsou poskytovány ubytovací aj. služby dle požadavku saského partnera ke zpracování mapy „Objevování oblasti podstávkových domů“.
Návrh aktivit Libereckého kraje ve společném projektu s Okresem Görlitz:
• zpracování populárně naučné publikace o podstávkových domech, zejména o jejich zachování a opravách, jedním z pokladů pro zpracování této publikace je soubor odborných příspěvků, které poskytla saská strana, část podkladů bude pro účely zpracování publikace přeložena do češtiny a publikována na webových stránkách projektu (www.umgebindeland.de)
• výše uvedené stránky (správce saská strana) byly odsouhlaseny jako společné stránky k prezentaci výsledků společného projektu,
• sestavení expertního týmu ze zástupců NPÚ, muzeí, aktivních jednotlivců, sdružení v daném tématu, prvotním úkolem tohoto týmu bude sestavení struktury publikace, tj. zadání pro její zpracování, dále budou skupinou konfrontovány výsledky projektu, společně řešeny výstupy saské expertní skupiny (k tomuto účelu budou probíhat společné schůzky těchto expertních týmů - min. 2x do roka - organizačně zajišťuje 1 setkání každý z partnerů), český expertní tým se bude scházet vícekrát do roka dle potřeby, vždy bude pozván i zástupce saského partnera, kdy tyto schůzky budou i kontrolní dny za účelem zajištění aktivit projektu, expertní tým bude zapojen do odborných návrhů na zpracování putovní výstavy, jejíž garantem bude saský partner,
• zajištění kontaktů na české subjekty, napomáhání vzniku projektů zaměřených na záchranu podstávkových domů - hledání partnerů v daném tématu na obou stranách hranice,
• spolupráce při organizaci putovní výstavy, její prezentace na české straně,
• zajištění aktivit pro Den otevřených dveří PD a návrhy účastníků do soutěže Cena podstávkový dům,
• podílení se na příspěvcích na webové stránky a do bulletinu, distribuce tištěné verze Oběžníku Krajiny podstávkových domů,
• setkání v místě opravy PD na saské straně, účast na kontrolních dnech,
• diskuzní témata: rozdíly mezi požadavky na opravy na obou stranách hranice aj.
• informace veřejnosti i prostřednictvím seminářů - 1x ročně,
• publicita projektu formou článků v denním tisku, měsíčníku Libereckého kraje, příspěvky v regionální televizi, webových stránkách LK a projektu viz výše.
2) Předpokládaný hlavní zdroj financování
Program na podporu přeshraniční spolupráce 2007 - 2013 mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko
3) Struktura finančních zdrojů
- 85 % strukturální fondy EU
- 5 % státní rozpočet
- 10 % vlastní podíl žadatele
4) Rámcová finanční velikost projektu
Celkové odhadované náklady Libereckého kraje jako partnera projektu jsou 3 000 000 Kč (cca 150 000 EUR). Saský partner předpokládá svůj rozpočet v rozsahu cca
5) Rámcová předpokládaná míra spolufinancování
Spolufinancování ze strany Libereckého kraje je předběžně stanoveno ve výši 300 000 Kč vzhledem ke skutečnosti, že v rámci uvedeného operačního programu je vlastní podíl žadatele stanoven ve výši 10% celkových způsobilých výdajů.
6) Předpokládaný harmonogram
1/2009 - 12/2011
Do ROP jde 17 projektů na rekonstrukci silnic
Rada kraje vzala na vědomí zprávu o aktuálním souboru staveb zařazených do 7. kola výzvy Regionálního operačního programu, oblast podpory 1.1,Aktualizace - projekty dopravní infrastruktury - oblast podpory 1.1. ROP,
Rada Libereckého kraje schválila usnesením č.1051/07/RK ze dne 23. 10. 2007 mandátní smlouvu mezi LK a Krajskou správou silnic LK, ve věci čerpání dotací ze strukturálních fondů EU pro období 2007 - 2013 prostřednictvím Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod, oblast podpory Rozvoj regionální silniční dopravní infrastruktury. Usnesením č. 165/08/RK schválila Rada kraje Dodatek č.
KÚLK OD předkládá Radě kraje návrh Dodatku č. 3 mandátní smlouvy, která je uzavřena mezi Libereckým krajem a Krajskou správou silnic Libereckého kraje, jejímž předmětem bude prodloužení této mandátní smlouvy i na další výzvy Regionálního operačního programu po celé období 2007-2013.
Dále Rada Libereckého kraje na svém 10. zasedání, které se konalo dne 20. 5. 2008, schválila usnesením č. 598/08/RK předložení projektových žádostí pro projekty na rekonstrukci silnic III. třídy, závazek předpokládané výše financování uvedených projektů v částce 32.663.000,- Kč a jeho rozložení v letech.
Do 7. kola výzvy bylo původně navrženo 15 projektů, v předpokládaném finančním rozsahu 435 500 Kč. Dle aktuálního stavu přípravy těchto projektů byly z tohoto seznamu vyškrtnuty 2 projekty, a to „II/293 Studenec - Horka“, protože tato akce bude financována z jiných zdrojů a dále akce „III/29022 Tanvald - ulice Česká“ z důvodu kolize jiného investičního záměru Města Tanvald. A dále byly přidány akce uvedené pod číslem 14 - 17.
Název akce Odhad celkových nákladů v Kč Odhad nákladů LK v Kč Realizace
od - do
na rok 2009 na rok 2010
1. II/262 Dolní Libchava most 262-006 15 000 1 125 000 03/09-11/09
2. II/270 Postřelná - Jablonné v Podj. 23 000 1 725 000 04/09-11/09
3. II/278 Český Dub - Hodkovice n.M. 60 000 4 500 000 04/09-12/09
4. II/286 Ploužnice 23 000 1 725 000 04/09-11/09
5. II/292 Semily ul. 3. května 70 000 3 150 000 2 100 000 04/09-06/10
6. II/592 Osečná - Křižany 50 000 3 750 000 05/09-11/09
7. III/2627
8. III/27241 Dubnice 23 000 1 725 000 04/09-08/09
9. III/28312
10. III/28313 Svojek 11 000 825 000 05/09-07/09
11. III/28614 Kruh u Jilemnice 7 000 525 000 05/09-06/09
12. III/28622 Víchová nad Jizerou 11 000 825 000 05/09-07/09
13. III/29023 Tanvald - ul. Nemocniční a Pod Špičákem 45 000 1 970 000 1 405 000 06/09-05/10
14. III/26832 Srní - Provodín 23 000 1 725 000 05/09-10/09
15. II/287 Kokonín - Bratříkov 60 000 4 500 000 05/09-11/09
16. III/2633 Kravaře - Taneček 15 000 1 125 000 05/09-11/09
17. Okružní křižovatka Turnov, ulice Sobotecká, směr Všeň,
Celkem 478 000 32 345 000 3 505 000
U některých projektů už proběhly veřejné soutěže, u některých ještě probíhají. Na základě výsledků je možné upřesnit investiční náklady na jednotlivé projekty.
Popis jednotlivých projektů:
1. II/262 Dolní Libchava - most evid.č. 262-006
Jedná se o rekonstrukci trvalého silničního mostu o jednom poli na silnici II/262 z České Lípy do
2. II/270 Postřelná - Jablonné v Podještědí
Jedná se o rekonstrukci silnice v délce
3. II/278 Český Dub - Hodkovice nad Mohelkou
Silnice z období r.
4. II/286 Ploužnice
Rekonstrukce silnice v okolí obce Ploužnice, jižně od Lomnice nad Popelkou v km 9,132 - 12,100. Šířka rekonstruovaného úseku se pohybuje v rozsahu 7,20 -
5. II/292 Semily - ul. 3. května
Dlouho připravovaná rekonstrukce výpadové silnice ze Semil na Benešov u Semil je v intravilánu města Semily, ulicí 3. května. V roce 2007 se na této ulici před strojírenským podnikem Technometra rekonstruoval most evid.č. 292-004. V r. 2008 se začne za Technometrou podél silnice rekonstruovat opěrná zeď v délce cca 120 bm. Tato akce je vedena v jiném programu KSS LK. Připravovaná rekonstrukce se bude provádět v úseku km 8,580 - 10,200. Jedná se o úsek od OD Plus až po nemocnici. Počítá s rekonstrukcí vlastní silnice, včetně inženýrských sítí.
6. II/592 Osečná - Křižany
Předmětem projektu je celková modernizace vozovky v km 0,000 - 6,200. Začátek akce je na křižovatce této silnice se silnicí II/278 v Osečné, konec za obcí Křižany směrem do Kryštofova Údolí. Součástí modernizace budou práce na 4 mostních objektech. Dále je na trase 20 propustků, některé budou kompletně rekonstruovány, jiné pouze pročištěny. Součástí prací bude rekonstrukce potoční opěrné zdi Ještědského potoka v délce
7. III/2627
Předmětem projektu je rekonstrukce 2 mostů v obci
Most evid.č. 2627-7 má stejné stávající provedení - čedičovou klenbu. Tato bude stržena a provede se železobetonová deska, uložená na železobetonových úložných prazích a betonových tížných opěrách. Délka mostu
8. III/27241 Dubnice
Rekonstrukce silnice z obce Dubnice do Stráže pod Ralskem v km 7,401 - 11,625. Šířka rekonstruovaného úseku silnice je
9. III/28312
Silnice v jižní části semilského okresu u Lomnice nad Popelkou. Rekonstruovaný úsek začíná na křižovatce se silnicí II/283 v obci
10. III/28313 Svojek
Rekonstrukce údolní silnice v obci začíná na křižovatce se silnicí III/28312 a končí u poslední zástavby katastru obce. Celková délka rekonstruovaného úseku je dle staničení km 0,000 - 1,873, tedy
11. III/28614 Kruh u Jilemnice
Jedná se o rekonstrukci silnice v km 5,199 - 6,463. Délka úseku
12. III/28622 Víchová nad Jizerou
Rekonstrukce údolní silnice v obci začíná na křižovatce se silnicí III/28621a končí cca ve 3/4 obce. Dále vede místní komunikace až ke křižovatce se silnicí III/28620. Projektem je řešen úsek se staničením km 0,000 - 0,849. Šířkově je silnice v rozsahu 3,60 -
13. III/29023 Tanvald - ul. Nemocniční a Pod Špičákem
Ulice Nemocniční a Pod Špičákem je krajskou silnicí III/29023. Úprava křižovatky III/29023 s I/10 u železničního viaduktu je provedena od r. 2005. Rozsah rekonstrukcí ul. Nemocniční a Pod Špičákem je dán budováním nové splaškové a dešťové kanalizace. Zde bude vyměněna celá konstrukce vozovky. Součástí akce bude úprava parkoviště v km 0,250 vlevo a parkoviště v km 0,300 vpravo pro návštěvníky Nemocnice Tanvald. Modernizace silnice stavebně začíná u křižovatky ul. Nemocniční s místní komunikací ul. Palackého nad vjezdem do nemocnice. Vozovka zde má šířku 6,0 -
14. III/26832 Srní - Provodín
Modernizace silnice III/26832 v majetku Libereckého kraje od km 0,000 v obci Srní do km 2,913 v obci Provodín. Návrh modernizace spočívá v obnově konstrukčních vrstev vozovky a opravě příslušenství a součástí silnice (výšková úprava vpustí a šachet, oprava propustku) zpevnění krajnic, úprava dlažby v km 2,494. Osazení silničních ocelových svodidel, vodorovné dopravní značení (vodicí proužky 2 x
15. II/287 Kokonín - Bratříkov
Modernizace silnice II/287 v majetku Libereckého kraje od km 2,513 v Kokoníně (městská část Jablonce nad Nisou) do km 10,496.
16. III/2633 Kravaře - Taneček
Rekonstrukce silnice III/2633 v majetku Libereckého kraje od km 0,000 do km 3,758.
17. výstavba okružní křižovatky v Turnově, Sobotecká ulice, směr Všeň.
V zimě se nebude upravovat jen necelých
Liberecký kraj na základě zákona o pozemních komunikacích vydává nařízení
Majetkový správce silnic II. a III. třídy, Krajská správa silnic Libereckého kraje, navrhla úseky silnic II. a III. třídy, na kterých se nebude pro jejich malý dopravní význam zajišťovat sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí v zimní sezoně 2008/2009.
„Z celkové délky
„Úsek silnice II/290 v oblasti přehrady Souš není uzavřen kvůli malému dopravnímu významu, ale je neudržován a uzavřen z důvody ochrany vodního zdroje pitné vody. Příslušné rozhodnutí o uzavření úseku je v kompetenci resortu životního prostředí,“ doplnil.
Vymezení úseků
Na následujících úsecích silnic II. a III. třídy na území Libereckého kraje se nebude pro jejich malý dopravní význam zajišťovat sjízdnost a schůdnost odstraňováním sněhu a náledí (tabulková a grafická část):
Okres Označení silnice Staničení - provozní (km) Délka (km)
Třída Číslo Od Do
CELI III. 2608 0 1,407 1,407
CELI III. 26214 2,864 4,640 1,776
CELI III. 26317 0 2,449 2,449
CELI III. 26321 0,700 4,475 3,775
CELI III. 2633 1,768 3,642 1,874
CELI III. 2633 3,642 3,847 0,205
CELI III. 2637 0 0,142 0,142
CELI III. 27014 7,316 8,711 1,395
CELI III. 2702 0 3,000 3,000
CELI III. 27237 7,868 17,615 9,747
Celkem neudržováno 25,770
JABL II. 290 21,827 27,989 6,162
JABL III. 2886 1,500 2,200 0,700
Celkem neudržováno 6,862
LIBE III. 0353 0 0,250 0,250
LIBE III. 0354 3,460 4,200 0,740
LIBE III. 0355 0 1,300 1,300
LIBE III. 0356 1,061 1,323 0,262
LIBE III. 2712 4,726 6,116 1,390
LIBE III. 2719 1,536 1,628 0,092
LIBE III. 27014 5,500 7,236 1,736
LIBE III. 27110 0,900 1,472 0,572
LIBE III. 27237 6,221 7,868 1,647
LIBE III. 27238 0,745 1,341 0,596
LIBE III. 27242 0 4,155 4,155
LIBE III. 27252 0 4,634 4,634
LIBE III. 27712 0 1,009 1,009
LIBE III. 2779 0 1,357 1,357
LIBE III. 27910 4,818 5,361 0,543
LIBE III. 2798 0 2,101 2,101
LIBE III. 2875 0,780 2,983 2,203
LIBE II. 290 20,793 21,827 1,034
LIBE III. 29013 0,505 2,078 1,573
LIBE III. 2907 3,018 3,762 0,744
LIBE III. 2913 0 3,101 3,101
LIBE III. 2914 8,131 8,623 0,492
LIBE III. 2915 8,495 10,401 1,906
LIBE III. 2919 0 3,473 3,473
Celkem neudržováno 36,910
SEMI III. 0145 0 0,111 0,110
SEMI III. 2822 0 0,153 0,150
SEMI III. 2823 5,225 6,185 0,960
SEMI III. 2845 2,180 3,960 1,780
SEMI II. 286 50,900 55,542 4,642
SEMI III. 28620 0 3,730 3,730
SEMI III. 2888 0 0,661 0,661
SEMI III. 2921 4,662 6,022 1,360
SEMI III. 2941 0 1,203 1,203
SEMI III. 2942 0 0,165 0,165
SEMI III. 2955 0 1,975 1,975
Celkem neudržováno 16,736
Celkem neudržováno silnic II. a III. třídy v LK 86,278