Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Tisková zpráva po zasedání Rady LK 4. 3. 2008

05. 03. 2008
[id:6223|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Liberecký kraj se hlásí k Evropskému dnu bezpečnosti

V roce 2007 se Liberecký kraj přihlásil k prvnímu Evropskému dni bezpečnosti na silnicích, který  připravila Evropská Komise v rámci týdne bezpečnosti na silnicích organizovaného OSN, ve spolupráci s WHO a dalšími subjekty ve dnech 23.4.2007 - 29.4.2007. Liberecký kraj připravil řadu aktivit z oblasti BESIP.

Na základě dobré zkušenosti s touto akcí a v souladu s podporou aktivit v oblasti zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích, bude i letos zorganizován týden bezpečnosti na silnicích v LK, tentokrát ve dnech 21. – 26. dubna,“ uvedl Vladimír Richter, člen Rady LK pověřený vedením resortu dopravy.

4. 2008. Týden bezpečnosti bude mediálně podpořen:

          zveřejněním na internetových stránkách Libereckého kraje,

          zveřejněním na www.bezpecne-na-silnicich.cz, kde bude připravena na měsíc březen znalostní soutěž pro veřejnost a otázkami z oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Vylosovaní obdrží vstupenky na autosalon, kde bude probíhat program týdne bezpečnosti a tričko s logem týdne bezpečnosti, Libereckého kraje a partnerů. Slosování proběhne 9.4.2008.

V rámci týdne bezpečnosti Libereckého kraje jsou připravovány zejména tyto aktivity:

Pondělí - 21.4.2008

Návštěva BESIP teamu Libereckého kraje - Česká Lípa (náměstí) - Studenti tvořící prezentační team budou prezentovat tiskoviny vydané Libereckým krajem a budou zvát respondenty na akci konanou v DK.

Úterý - 22.4.2008

Návštěva BESIP teamu Libereckého kraje - Jablonec nad Nisou (náměstí) - Studenti tvořící prezentační team budou prezentovat tiskoviny vydané Libereckým krajem a budou zvát respondenty na akci konanou v DK.

Středa - 23.4.2008

1.         Tisková konference - proběhne na autosalonu v DK Liberec, za účasti představitelů všech partnerů a představitelů Libereckého kraje.

2.         Otevření prezentace BESIP LK na Autosalonu v Liberci.

3.         BESIP team Libereckého kraje - prezentace aktivit oblasti BESIP Libereckého kraje. Prezentace bude vytvořena společně s partnery (Policie ČR, Červený kříž Liberec atd..) Prezentace spočívá v realizaci prezentačního místa (výstavní panely, plasmová obrazovka s BESIP filmy, Hra bezpečně na kole promítaná na projektoru - soutěž o MP3 přehrávač, balonky pro děti, anketa pro dospělé. Prezentace stránek bezpecne-na-silnicich a deti.bezpecne-na-silnich.cz. Distribuce tiskovin vydaných Libereckým krajem -BESIP a partnery.

4.         Soutěž o MP3 přehrávač - pro děti (hra „Bezpečně na kole“ - www.deti.bezpecne-na-silnicich.cz). Soutěž bude probíhat mezi návštěvníky expozice Libereckého kraje a partnerů.

Čtvrtek - 24.4.2008

1.         Workshop zástupců jednotlivých krajů ČR k dopravní obslužnosti.

2.         Workshop k orientační automobilové soutěži smíšených posádek - workshop bude probíhat na Krajské úřadě LK .

3.         2. ročník - Orientační automobilová soutěž smíšených posádek „Bezpečně až do cíle“ - Soutěž bude odstartována s parkoviště Krajského úřadu LK, radním LK  Mgr. Vladimírem Richterem.

4.         BESIP team Libereckého kraje - prezentace aktivit BESIP (viz předchozí den)

5.         Ukončení soutěže o MP3 přehrávač - Vylosování výherce.

 

Pátek - 25.4.2008

„Vyvrcholení týdne bezpečnosti bude v pátek v Domě kultury v Liberci, v němž bude umístěna prezentace BESIPu Libereckého kraje a uskuteční se  hlavní program moderovaný   Marcelou Augustovou, hlasatelkou České televize,“ upozornil Vladimr Richter.

Program obsahuje následující:

 

1.         Reálná ukázka nehody - ve spolupráci s partnery IZS, Červeným křížem, proběhne reálná ukázka nehody, kdy budou figuranti „vystříháni z vozidla)

2.         Představení projektu - film o bezpečnosti silniční dopravy

3.         Workshop k soutěži policistů (řízení křižovatek) 

4.         Soutěž příslušníků policie ČR v řízení křižovatek

5.         Vyhlášení soutěže příslušníků policie ČR v řízení křižovatek

6.         Vyhlášení orientační automobilové soutěže smíšených posádek

7.         Vyhlášení soutěže o reflexní předměty - předání cen

8.         Prezentace bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích společnosti AZOS s.r.o..

 

Sobota - 26.4.2007

1.         Prezentace aktivit BESIP LK na autosalonu v dopoledních hodinách.

2.         Odpoledne závěr  akce.

 

V bývalém vojenském prostoru Hradčany na Českolipsku letiště zřejmě nebude

Před Radou LK stálo zásadní rozhodnutí, zda letiště v Ralsku zachovat, nebo danou plochu využít k jiným účelům. Vzhledem k tomu, že se jednalo o strategické rozhodnutí, nechali krajští radní vypracovat studii o posouzení využitelnosti letiště.

„Ze studie vyplynulo, že provozování prostoru letiště Hradčany jako civilního letiště není reálné. Zejména chybí kvalitní pozemní infrastruktura úměrná záměru,“ říká Vít Příkaský, člen rady kraje pověřený vedením resortu hospodářského a regionálního rozvoje, jehož odbor se problematikou letiště Hradčany intenzivně zabývá již několik let.

„Zkvalitnění dopravní situace je obecně hlavní podmínkou i pro další případné podnikatelské záměry v dané oblasti,“ dodává radní Příkaský.

V územním plánu se stále s letištěm počítá jako s prostorem pro leteckou dopravu, což blokuje přípravu územního plánu v Ralsku. „Čekáme, až kraj řekne, co chce v prostoru mít, aby bylo možné územně plánovací dokumentaci dokončit,“ řekl místostarosta Ralska Zdeněk Novotný. Potvrdil, že velké letecké dopravě není město nakloněno. Jen pár set metrů od přistávací dráhy totiž stojí obytné domy. „Nebráníme se ale malému sportovnímu letišti,“ dodal Novotný.

Rada LK na základě studie rozhodla o tom, že nedoporučující stanovisko o provozu letiště předloží Zastupitelstvu LK na jeho březnovém zasedání. V případě, že dané stanovisko zastupitelé podpoří, otevře se nová cesta k využití této oblasti.

Obec Ralsko patří do hospodářsky slabé oblasti (HSO) Mimoňsko (dříve Podralsko). Dalším faktorem, k němuž je třeba přihlížet při jakémkoli investičním záměru, je přítomnost chráněných lokalit NATURA 2000 v přilehlém území letiště.

Palčivým problémem každé HSO je poměrně vysoká míra nezaměstnanosti (14%). Místní obyvatelé tento fakt řeší tím, že za prací dojíždějí do vzdálenějších míst, jako je Česká Lípa nebo Mladá Boleslav. Tento stav by měli případní investoři také brát v úvahu a přijít s nabídkou nových pracovních příležitostí. „Při vstupu investorů do dané oblasti je potřeba zohlednit situaci téměř 1900 obyvatel Ralska. Znamená to tedy stabilizovat trh práce přímo v místě,“ doplňuje Příkaský.

Vojenský prostor Ralsko, o rozloze zhruba 25 000 ha, opustila Sovětská armáda počátkem 90. let a od té doby areál chátrá a přibývají v něm černé skládky.  Už dávno před příchodem sovětských vojsk sloužil prostor pro vojenské účely. Působil zde nejprve německý Wermacht a po skončení 2. světové války Československá lidová armáda. V roce 1968, po invazi armád Varšavské smlouvy, byla do prostoru Ralsko umístěna vojska Sovětské armády. Do 90. let minulého století se počet trvale žijících sovětských vojáků a jejich rodinných příslušníků vyšplhal do výše 20 000. „Ve velké části vojenského prostoru byly paradoxně zachovány poměrně rozsáhlé oblasti takřka nedotčené přírody a byla by škoda tohoto potenciálu nevyužít. Na druhé straně jsou zde oblasti, které byly využívány Sovětskou armádou, což zanechalo nesmazatelné stopy. Tato místa jsou silně postižena ekologickou i pyrotechnickou zátěží, která se v současné době odstraňuje, nebo ji bude nutné odstranit,“ říká Vít Příkaský.

V současné době plochu letiště i přilehlé komunikace využívají vyznavači in-line bruslení, cyklisté, motorkáři a příznivci tuningových srazů. V minulosti území sloužilo například i jako živá kulisa pro filmy Stalingrad (1993), Poslední přesun (1995) a Tmavomodrý svět (2000).


Stanovisko Libereckého kraje k budoucímu využití bývalého vojenského letiště Hradčany

 

V průběhu období let 2005 - 2007 docházelo k četným diskusím o možnostech využití lokality letiště Hradčany, které bylo v územním plánu velkého územního celku Ralsko závazně určeno k územní ochraně pro letiště s tím, že v roce 2005 se má znovu rozhodnout, jak bude s tímto územím dále nakládáno.

Nadřízený orgán územního plánování, Ministerstvo pro místní rozvoj, sdělilo, že případná změna využití je možná pouze změnou stávajícího územního plánu velkého územního celku Ralsko, nebo v rámci pořízení nového celokrajského dokumentu ve smyslu nového stavebního zákona (Zásady územního rozvoje Libereckého kraje).

 V průběhu ledna 2008 zadal odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK studii Posouzení využitelnosti a možností rozvoje letiště Ralsko v evropských souvislostech. Cílem studie, kterou zpracoval Prof. Ing, Antonín Kazda, CSc., bylo vyhodnocení možností využití bývalého letiště Hradčany a příslušného obslužného zázemí, které bylo v roce 2008 převedeno do vlastnictví Libereckého kraje.

Studie se zabývá historickým vývojem vojenského prostoru, topografií, dopravní dostupností území a problematikou ochrany přírody. Hodnotí trendy vývoje letecké dopravy v Evropě a ČR, podmínky pro potenciální obnovu leteckého provozu letiště Hradčany a přilehlého území, možnosti jeho napojení na dopravní infrastrukturu. Ve studii je uveden souhrnný přehled možného leteckého i neleteckého využití areálu letiště Hradčany s vyhodnocením podmínek a nutných předpokladů pro realizaci navrhovaných záměrů (příloha 1).

1. Letecké záměry na využití areálu letiště:

a) veřejné letiště pro osobní a nákladní dopravu typu cargo

b) veřejné letiště pro nákladní dopravu typu freight nebo „parcel companies“

c) veřejné letiště pro všeobecné letectví (GA) - business

Zásadním problémem leteckých (ale i většiny neleteckých) záměrů je špatné dopravní napojení prostoru na nadřazenou regionální a dálniční komunikační síť, špatný stavebně technický stav silnic II. a III. třídy a nutnost rekonstrukce železniční vlečky. Významným limitujícím faktorem leteckých záměrů je také vysoká konkurence letiště Praha - Ruzyně (popř. dalších letišť v zázemí Prahy jako Vodochody a Kbely), nedostatečná kapacita trhu a malá spádová oblast letiště Hradčany.

Jednou z mála možností by byla specializace letiště pro dopravu nákladu nákladními speciály (fregat) s přímou návazností na výrobu nebo logistické centrum v areálu letiště. Podmínkou realizace by však vedle podstatného zlepšení napojení na dopravní infrastrukturu bylo získání soukromého investora s potřebným know-how, který by projekt finančně zajistil.

2. Vybrané neletecké záměry na využití areálu letiště:

a) autodrom

b) zkušební polygon pro auta

c) fotovoltaická elektrárna

d) výstavba zařízení pro zpracování odpadů

e) průmyslový park

f) logistické centrum

g) centrum pro drogově závislé

h) utečenecký tábor nebo nápravně výchovné zařízení

Významným problémem těchto záměrů je mimo jiné již zmíněné nedostatečné dopravní napojení, významné snížení atraktivity prostoru pro cestovní ruch nebo podstatný vliv na CHOPAV a lokality NATURA 2000.

 S ohledem na:

1)         nedostatek relevantních důvodů a předpokladů pro zachování leteckého provozu, včetně potřebnosti takovéto letiště v prostoru Severních Čech nově vybudovat a provozovat,

2)         nesouhlas městské samosprávy v Ralsku s využitím této lokality k leteckým aktivitám,

3)         znalost současných podnikatelských záměrů a výše finanční náročnosti jejich realizace,

4)         současný stav leteckého vybavení a zázemí bývalého vojenského letiště,

5)         současnou výstavbu a záměry rozvoje města Ralska v blízkém okolí letiště,

6)         historické souvislosti a vývoj po roce 1989,

7)         podporu rozvoje cestovního ruchu a zachování přírodních hodnot území ze strany Libereckého kraje oporučujeme podporovat jiné využití bývalého vojenského letiště Hradčany než pro leteckou dopravu,“ prezentoval závěry zprávy Vít Příkaský.

„Zároveň je však třeba připomenout, že řešení této lokality a nalezení nového vhodného využití je, s ohledem na velikost lokality a finanční náročnost, úkol nadregionálního charakteru. Toto stanovisko doporučujeme zároveň uplatnit jako připomínku Libereckého kraje v rámci připomínkového procesu k návrhu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje,“ dodal.

Projekt „Vybudování archeologického muzea pro Českolipsko - nová pobočka Vlastivědného muzea a galerie v České Lípě

Realizace projektu pomůže zvýšit turistickou atraktivitu České Lípy a okolí. V budově bývalého městského vězení (šatlavy) bude v přízemí zřízeno muzeum s expozicemi speleoarcheologie a speleoantropologie (tento výzkum, který muzeum provádí, je unikátní v rámci celé ČR), středověké České Lípy a jejího hrnčířského centra. Na Českolipsku žádná jiná archeologická expozice neexistuje, předpokládá se proto zájem místních občanů i turistů. Budova šatlavy byla dlouho opuštěna, je ve velmi špatném stavu a hrozí její destrukce. Objekt je dominantním prvkem Vězeňské ulice, která již byla rekonstruována.

Objekt je od 3. 5. 1958 pod číslem 27882/5-2795 zapsán v Ústředním seznamu kulturních památek ČR. V 1. patře budovy bude zřízeno archeologické pracoviště a depozitář. Archeologické sbírky jsou dnes uloženy v nevyhovujících prostorách. Realizací projektu se zlepší podmínky pro prováděný archeologický výzkum a dohled a tím i služby, které muzeum poskytuje ostatním muzeím v Libereckém kraji na poli archeologie.

Projekt bude předložen do Regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod pro období 2007 - 2013, prioritní osa 3 - cestovní ruch, oblast podpory 3.1 - Rozvoj základní infrastruktury a doprovodných aktivit v oblasti cestovního ruchu.

3)         struktura finančních zdrojů

85 %    strukturální fondy

7,5%    státní rozpočet ČR

7,5%    vlastní podíl žadatele (rozpočet LK)

4)         finanční velikost projektu

celkové náklady projektu jsou odhadovány na: 12.641.570 Kč

5)         předpokládaná míra spolufinancování

podíl LK bude  948.118 Kč

6)         předpokládaný harmonogram minimálně v letech 2008 - 2011

„Oproti projektovému záměru, který byl RK předložen 22. 1. 2008 byla zvýšena míra spolufinancování ze strany LK o 155.056 Kč. Původní rozpočet stavebních prací pocházel z roku 2005, aktualizovaný rozpočet je z ledna 2008. Rozpočet z roku 2005 počítal se stavebními náklady ve výši 8 459 625 Kč, nový rozpočet pak s částkou 10.452.030 Kč. Důvodem navýšení je zvýšení cen stavebních prací a materiálu. Zároveň s tím se navýšila cena za autorský dozor a za řízení projektu,“ upozornil náměstek hejtmana pro kulturu a památkovou péči Antonín Schäfer.

 

Rada kraje schválila rozdělení peněz z Fondu kulturního dědictví

Rada kraje na svém jednání 4.3. schválila rozdělení finančních příspěvků na obnovu a dokumentaci kulturních památek z Fondu  kulturního dědictví celkem ve výši 4.486.604,00 Kč těmto příjemcům:

- Ludmile Boudové,  Daliměřice, ve výši 80.000,00 Kč,

-Michalu Novotnému, , Příšovice, ve výši 100.000,00 Kč,

- Martině Procházkové,  Liberec 6, ve výši 200.000,00 Kč,

- Ivě Soukupové, , Víchová nad Jizerou ve výši 7.500,00 Kč,

- MUDr. Pavlu Svobodovi, Jablonec nad Nisou, ve výši 150.000,00 Kč,

- Římskokatolické farnosti - děkanství, se sídlem Horní náměstí 12, Jablonec nad Nisou, ve výši 99.000,00 Kč,

- Římskokatolické farnosti - děkanství Jablonné, se sídlem Klášterní 33, Jablonné v Podještědí, ve výši 150.000,00 Kč a

- Ing. Jaromíru Šimonkovi - Dvůr Lobeč ve výši 200.000,00 Kč;

- Městu Desná, ve výši 500.000,00 Kč,

- Městu Jablonec nad Nisou, Jablonec nad Nisou, ve výši 130.000,00 Kč,

- Městu Lomnice nad Popelkou, ve výši 120.000,00 Kč,

- Městu Turnov, ve výši 500.000,00 Kč,

- Městu Velké Hamry, ve výši 50.000,00 Kč,

- Městu Železný Brod, ve výši 500.000,00 Kč,

- Obci Jenišovice, ve výši 77.000,00 Kč,

- Obci Zlatá Olešnice,  ve výši 158.027,00 Kč,

- Římskokatolické farnosti Bořejov, ve výši 500.000,00 Kč,

- Římskokatolické farnosti Brenná, IČ 62237888, se sídlem Brenná čp. 1, pošta Zákupy ve 450.000,00 Kč;

- Římskokatolické farnosti Lomnice nad Popelkou, ve výši 300.000,00 Kč a

- Římskokatolické farnosti Smržovka,  ve výši 215.077,00 Kč;

„Obnova kulturních památek vyžaduje zvýšené náklady, aby zůstal zachován charakter památky a nedošlo k nevratným škodám, jako je např. ztráta materiálové autenticity, charakteru místa, zánik památky apod. Zkušenosti z let 2003 až 2007 prokázaly, že finanční pomoc při obnově památek je vlastníky vyhledávána a je velmi potřebná. V mnoha případech se podaří zabránit samotnému zániku kulturní památky, podaří se dokončit dlouhotrvající obnovu, příp. včasný zásah (oprava) zabrání pozdějším vysokým nákladům na obnovu kulturní památky,“ uvedl Antonín Schäfer, náměstek hejtmana pověřený vedením resortu kultury, památkové péče a cestovního ruchu LK..

Finanční prostředky určené na obnovu kulturních památek a na dokumentaci a průzkum kulturních památek spojených s obnovou kulturních památek pro rok 2008 ve výši 5 mil. Kč jsou v rozpočtu určeny v kapitole Fond kulturního dědictví. Oproti roku 2007 došlo k  navýšení objemu finančních příspěvků určených na obnovu kulturních památek o 3,6 mil. Kč.

Celkem bylo doručeno 114 žádostí, které požadují příspěvky ve výši 38.466.773,00 Kč a předpokládají celkové náklady ve výši 63.400.167,00 Kč.

Hodnocení  prováděl Výbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu; toto hodnocení probíhalo podle kritérií, která vycházejí ze Zásad Fondu kulturního dědictví Libereckého kraje::

            • přispívají k záchraně kulturní památky, která je uvedena v Seznamu nejohroženějších

            a nevyužívaných kulturních památek Libereckého kraje (dle Koncepce účinnější podpory  památkové péče v Libereckém kraji),

            • přispívají k záchraně v rámci kraje ojedinělé kulturní památky,

            • jsou financované z více zdrojů,

            • přispívají k záchraně kulturní památky, která je přístupná veřejnosti nebo práce hrazené z dotace kraje jsou pohledově přístupné veřejnosti,

            • přispívají k záchraně objektu, který je atraktivní z hlediska cestovního ruchu,

            • přispívají k zachování podstaty bezprostředně ohrožené kulturní památky,

            • povedou k vhodnému využití kulturní památky v souladu s jejím významem a        

            požadavky státní památkové péče,

            • poskytnou kompletní informace o stavu a historii kulturní památky a budou použity 

            pro zpracování dokumentace obnovy kulturní památky.

Návrh musí ještě schválit zastupitelstvo Libereckého kraje.

 

Projekt "Prezentace kulturního dědictví v Muzeu Českého ráje v Turnově"

Projekt řeší dvě aktivity. První je výstavba repliky pojizerské roubené chalupy "Kamenářský dům" a druhou částí projektu je vnitřní vybavení depozitářů muzea. Výsledkem bude kromě vlastní stavby a vybavení depozitářů, také nová expozice historických řemesel a interaktivní dílny pro návštěvníky.

Projekt vychází z akutní potřeby umístit cca 50 tis. sbírkových předmětů, které jsou dosud nevhodně uloženy v náhradních prostorách. O záchranu poslední pojizerské chalupy se muzeum bezúspěšně pokoušelo již v minulosti. Nyní ve spolupráci s německým městem Idar Obersteinem vznikne tzv. "živý" dům, který nabídne návštěvníkům ukázku historických řemesel - zlatnictví a šperkařství - které mají v regionu tradici 400 let. Součástí budou i zmiňované interaktivní dílny, které vykazují dlouhodobě vysokou návštěvnost.

Projekt navazuje nejenom na pravidelné Turnovské Kamenářské dny nebo Šperkařská sympozia, ale bude pokračovat i dalšími aktivitami.

 Projekt bude předložen do ROP NUT II SV,

Prioritní osa 3: Cestovní ruch, oblast podpory 3.1 : Rozvoj základní infrastruktury a doprovodných aktivit v oblasti cestovního ruchu

            struktura finančních zdrojů

85%     ERDF

7,5%    státní rozpočet ČR

7,5%    vlastní podíl žadatele (rozpočet LK)

            finanční velikost projektu

Celkové výdaje projektu dosahují 7.446.000 Kč,

Dotace z ERDF a státního fondu 92,5% (85% + 7,5%): 6.887.550 Kč

            předpokládaná míra spolufinancování

Podíl žadatele (Liberecký kraj): 558.451 Kč za celý projekt

            předpokládaný harmonogram minimálně v letech

Projekt bude realizován od srpna 2008 do června 2010.

Celkové výdaje projektu jsou v aktuální částce 7.446.000 Kč což je zvýšení o 274.480 Kč oproti původnímu záměru. Tento rozdíl vznikl změnou cen stavebních prací a zahrnutím všech nezbytných položek do rozpočtu. Zvýšením podílu příspěvku ze státního fondu z původně kalkulovaných 5% až na 7,5% klesl vlastní podíl žadatele z očekávaných 717.152 Kč na 558.451 Kč (i při navýšení celkového rozpočtu,“ upozornil Antonín Schäfer, náměstek pro kulturu a památkovou péči LK.

Spolufinancování EUNávrh musí ještě schválit zastupitelstvo Libereckého kraje.

 

Město Liberec vstoupí do nemocnice jako druhý akcionář

Krajská nemocnice Liberec, p.o., která byla zrušena k datu 30.9.2007 usnesením Zastupitelstva Libereckého kraje ze dne 27.3.2007, využívala na základě smlouvy o nájmu nemovitostí za symbolické nájemné ve výši 1 000,-Kč/rok část nemovitostí, které byly a stále jsou ve vlastnictví Statutárního města Liberec (dále jen „město“). Zrušením příspěvkové organizace a převedením veškerých činností z příspěvkové organizace na akciovou společnost, která i nadále nemovitosti města využívá ke své činnosti, došlo na základě jednání mezi akciovou společností a městem k uzavření nové smlouvy o nájmu nemovitostí účinností od 1.7.2007 do 30.6.2008, kdy ale nájemné je již tržní, a to z důvodu případné veřejné finanční podpory.

„Výše nájemného je u budov 12 000 000,-Kč ročně a u pozemků 3 000 000,-Kč ročně.

Vzhledem k situaci, kdy akciová společnost nemůže platit tržní nájemné a současně udržet vyrovnané hospodaření, je radě kraje a zastupitelstvu kraje předložen záměr navýšení základního kapitálu akciové společnosti nepeněžitým vkladem o nemovitý majetek města v celkové hodnotě 154 632 100,-Kč dle znaleckého posudku a zároveň navýšení základního kapitálu akciové společnosti kapitalizací pohledávky, která městu po vzájemné dohodě s akciovou společností o neplacení nájemného, vznikla,“ vysvětlil MUDr. Jaroslav Krutský, člen Rady LK pověřený vedením resortu zdravotnictví, s tím,  že tak se Liberec stane přibližně patnáctiprocentním akcionářem.

Tímto krokem dojde ke vstupu druhého akcionáře do akciové společnosti a na určení členů valné hromady společnosti se bude stahovat § 35 odst. 1 písm. m zákona č. 129/2000 Sb. o krajích, v platném znění, kdy zastupitelstvo kraje musí delegovat své zástupce do tohoto orgánu obchodní společnosti a působnost jediného akcionáře již nebude vykonávat přímo rada kraje.

Záměr je předkládán v souladu s jednacím řádem RK a ZK, jedná se tedy pouze o vyžádání si formálního stanoviska Zastupitelstva. Rozhodnutí o navýšení základního kapitálu akciové společnosti s určením počtu, formy a nominální hodnoty akcií bude předloženo ve druhém čtvrtletí roku 2008 valné hromadě a zároveň zastupitelstvu kraje v souladu se   zákonem o krajích ke schválení.

Samotný vklad nemovitého majetku města do akciové společnosti a kapitalizace pohledávky je současně vázána také na projednání celého záměru v příslušných orgánech Statutárního města Liberec.

 

Kraj se zapojil do OP Vzdělávání a konkurenceschopnost

Zastupitelstvo Libereckého kraje schválilo na svém zasedání dne 25. 9. 2007 zapojení Libereckého kraje do Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, a to prostřednictvím globálních grantů. Řídícím orgánem tohoto operačního programu je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Liberecký kraj plní roli zprostředkujícího subjektu.

„Řídícímu orgánu odevzdány tři žádosti o globální granty:

-           v oblasti podpory 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Libereckém kraji

-           v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti ve vzdělávání v Libereckém kraji

-           v oblasti podpory 1.3 Další vzdělávání  pracovníků škol a školských zařízení v Libereckém kraji V současné době probíhá hodnocení žádostí Řídícím orgánem,“ uvedl náměstek hejtman Petr Doležal, pověřený vedením resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.

V harmonogramu žádostí je vyhlášení 1. výzvy k předkládání grantových projektů naplánováno na květen 2008. Proces administrace globálních grantů se řídí Manuálem Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, který stanovuje povinnost předložit Řídícímu orgánu texty výzev schválené příslušnými orgány kraje. Z tohoto důvodu byly předloženy Radě kraje ke schválení texty výzev pro globální granty:

-          Zvyšování kvality ve vzdělávání v Libereckém kraji

Příjem žádostí od 1. 5. 2008   

Ukončení příjmu žádostí: on-line příjem webové žádosti do 15:00 hod 19. 6. 2008                                                    listinná verze do 15:00 hod 24. 6. 2008

Částka alokovaná pro 1. výzvu: 25 871 100 Kč

 

-          Rovné příležitosti ve vzdělávání v Libereckém kraji

Příjem žádostí od 1. 5. 2008   

Ukončení příjmu žádostí: on-line příjem webové žádosti do 15:00 hod 19. 6. 2008                                                    listinná verze do 15:00 hod 24. 6. 2008

Částka alokovaná pro 1. výzvu: 9 407 673 Kč

 

-          Další vzdělávání  pracovníků škol a školských zařízení v Libereckém kraji

Příjem žádostí od 1. 5. 2008   

Ukončení příjmu žádostí: on-line příjem webové žádosti do 15:00 hod 19. 6. 2008                                                    listinná verze do 15:00 hod 24. 6. 2008

Částka alokovaná pro 1. výzvu: 11 759 591 Kč

 

Vyhodnocení plnění Plánu odpadového hospodářství Libereckého kraje za rok 2006

Liberecký kraj splnil povinnost podle  Zákona o odpadech  a vyhodnotil svůj plán odpadového hospodářství pro Ministerstvu životního prostředí (MŽP) za předcházející rok do 15. listopadu roku následujícího.

Na základě této zákonné povinnosti Liberecký kraj zadal zpracování dokumentu Vyhodnocení plnění Plánu odpadového hospodářství Libereckého kraje za rok 2006 (dále též „dokument“) firmě UNIVERZA - SoP, s. r. o. Praha.

 Dokument byl zpracováván za aktivní spolupráce pracovníků Krajského úřadu Libereckého kraje, odboru rozvoje venkova, zemědělství a životního prostředí (krajský úřad), kteří připravili zpracovateli všechny potřebné podklady (příprava dat z odpadové evidence, plnění nekvantifikovaných cílů apod.) a pracovní verze dokumentu připomínkovali.

Po schválení v radě kraje bude MŽP zaslána schválená verze dokumentu, která také bude zveřejněna na internetových stránkách Libereckého kraje.

Vlastní vyhodnocení bylo prováděno, jak stanovuje zákon o odpadech, pomocí Soustavy indikátorů odpadového hospodářství ČR Vyhodnocení za rok 2006 bylo provedeno pro 25 indikátorů z 35.

Plnění cílů je v dokumentu hodnoceno podle 6-bodové stupnice, závěrečná tabulka č. 2 pak obsahuje přehled plnění všech 38 cílů krajského plánu. Z hodnocení s použitím zvolené stupnice vyplývá:

Ř         2 cíle byly splněny nebo splněny s výhradami (5,26 %),

Ř         12 cílů je plněno průběžně (31,58 %),

Ř         10 cílů je průběžně plněno s výhradami (26,32 %),

Ř         11 cílů, okolnosti neumožňují hodnotit splnění cíle - cíle jsou pro statistické vyhodnocení evidovány jako splněné (28,95 %),

Ř         3 cílové hodnoty nebyly dosaženy - cíle nesplněny (7,89 %),

Ř         1 cíl nestanoven.

Splněny nebo splněny s výhradami byly následující cíle:

-          č. 3.1.4.3.III Zajistit sběr a využití použitých přenosných zdrojů proudu, cílová hodnota II - 50 % do roku 2006 (určeno k využití) - na základě údajů společnosti ECOBAT s.r.o. bylo v r. 2005 sesbíráno v Libereckém kraji 15,3g přenosných zdrojů proudu na jednoho obyvatele;

-          č. 3.1.4.6.I Zabránit rozptylu azbestu a azbestových vláken do složek životního prostředí - tento cíl není kvantifikován.

Nebyly splněny následující cíle:

-          č. 3.1.4.3.III Zajistit sběr a využití použitých přenosných zdrojů proudu, cílová hodnota I - 100g/obyv.rok do roku 2006 - na základě údajů získaných od společnosti ECOBAT s.r.o. bylo v r. 2006 sesbíráno v Libereckém kraji 23,52 g přenosných zdrojů proudu na jednoho obyvatele;

-          č. 3.1.4.4.I Zvýšit využití kalů ČOV zejména v zemědělství, pro rekultivace, kompostování a výrobu energie, cílová hodnota není kvantifikována.

-          č. 3.1.4.11.II Zajistit sběr a využití odpadních elektrických a elektronických zařízení, cílová hodnota 4 kg/obyv.rok do roku 2006 - na základě údajů získaných od kolektivních systému bylo zjištěno, že v roce 2006 bylo v rámci zpětného odběru sesbíráno 3,3 kg/obyv. elektrických a elektronických zařízení.

„Nemožnost vyhodnotit některé cíle byla nejčastěji způsobena nedostupnými zdroji dat, a tedy nedostatkem informací nutných k vyhodnocení (např. množství výrobků uváděných na trh v Libereckém kraji nebo specifikace toků odpadů pouze na území Libereckého kraje) a s tím související nevhodně formulované indikátory,“ poznamenal náměstek hejtman Radim Zika, pověřený vedením resortu rozvoje venkova, zemědělství, životního prostředí a informatiky LK.

V hodnoceném období bylo celkem 36 cílů (94,74 %) splněno nebo plněno a 2 cíle (5,26 %) nebyly splněny.

Opatření pro další období

a)         Pro cíle, které byly vyhodnoceny jako nesplněné (3 cíle), navrhnout a realizovat nápravná opatření k odstranění identifikovaných neshod.

b)         Posoudit možnost novelizovat stávající POH.

c)         Vytvořit na www stránkách kraje složku pro komunikaci úřadu s původci.

d)         Vytvořit komunikační kanály k provozovatelům kolektivních systémů.

Nový ředitel Oblastní galerie v Liberci

Novým ředitelem Oblastní galerie v Liberci jmenovala Rada LK  Mgr. Jana Randáčka, dosavadního vedoucího oddělení  památkové péče KÚLK.

Kraj připravuje výzvu na zpracování územních plánů

V souladu se Statutem a Zásadami Grantového fondu Libereckého kraje odbor územního plánování a stavebního řádu připravuje vypsání  výzvy programu č. 16 Grantového fondu Libereckého kraje - Zpracování územních plánů (dále jen GF LK) .

Tato výzva se opakovaně vypisuje již pátým rokem v měsíci květnu. Úprava provedená v loňském roce i nadále vyhovuje, úprava byla provedena s účinností Nového stavebního zákona platného od 1.1.2007.

Odbor územního plánování a stavebního řádu  spolu s výzvou zaktualizoval všechny přílohy v souladu s Statutem a Zásadami Grantového fondu Libereckého kraje .

Výzva neobsahuje termíny vyhlášení, hodnocení atd., neboť přesné termíny jsou uveřejněny vždy v konkrétní vyhlášené výzvě. Pro rok 2008 je navržen termín vyhlášení výzvy v 05/2008 s termínem podání žádostí v 06/2008, hodnocení žádostí v 08/2008 (rada, zastupitelstvo kraje), ukončení 09/2009.

 

                                                                                                        Mgr. Jiří Langer

                                                                                                         tiskový mluvčí

                                                                                                      Libereckého  kraje                                                                                                                               

 

 

Mgr. Langer Jiří
jiri.langer@kraj-lbc.cz
Telefon: 485 226 302