Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Tisková zpráva po zasedání rady LK 5.2. 2008

Mgr. Langer Jiří

  • 06. 02. 2008 00:00

Sdílet článek

[id:6103|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]

Kraj podepsal smlouvy s autobusovými dopravci a Českými drahami

Rada kraje po projednání schválila                           

1.

Dodatek č. 7 k úplnému znění smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od roku 2004 do roku 2011, uzavřené mezi Libereckým krajem a společností ČSAD Česká Lípa a.s.,

2.

Dodatek č. 7 k úplnému znění smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od roku 2004 do roku 2011, uzavřené mezi Libereckým krajem a společností ČSAD Jablonec nad Nisou a.s.,

3.

Dodatek č. 8 k úplnému znění smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od roku 2004 do roku 2011, uzavřené mezi Libereckým krajem a společností ČSAD Liberec, a.s.,

4.

Dodatek č. 7 k úplnému znění smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období od roku 2004 do roku 2011, uzavřené mezi Libereckým krajem a společností  ČSAD Semily, a.s.,

5.

Dodatek č. 3 k Dohodě o úplném znění Smlouvy o závazku veřejné služby v drážní dopravě na období od 1. ledna 2005 do konce platnosti jízdních řádů v roce 2011, uzavřené podle § 269 odst. 2. zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku ve znění pozdějších předpisů, mezi Libereckým krajem a společností České dráhy, a.s.,

 

„Je to velký úspěch kraje, podařilo se uzavřít smlouvu, když mnohé kraje – Jihomoravský či Vysočina ji ještě nemají. Musejí tvrdě vyjednávat, když ČD tu chtějí rušit některé spoje. U nás k žádnému omezování železniční dopravy nedošlo,“ uvedl hejtman Petr Skokan.

„Pokud jde o autobusy, uzavřeli jsme smlouvy s nejvýznamnějšími dopravci. Důležité je, že se nám je podařilo udržet stejné jako vloni a  kraj doplatil i zvýšení DPH. Dochází jen k drobným úpravám v souvislosti s letošním rušením padesátihaléřů. Navíc také obce platí stejný příspěvek jako vloni  - 90 Kč na obyvatele za rok,“ dodal.

 

           

OBDOBÍ ROKU 2008

 

            Předkládané dodatky Smluv o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje (dále jen Smlouvy o ZVS) obsahují změny a doplnění, které jsou vyvolány zejména schválením jízdních řádů s platností od 9.12.2007 do 13.12.2008; úpravou systému zúčtování žákovského jízdného; zpřísněním systému kontroly využívání vozidel (zavedení tzv. Hospodářských listů vozidel) připravovanou změnou ceníku IDS LK od 1.3.2008; výpočtem předběžného odborného odhadu prokazatelné ztráty; stanovením ceny dopravního výkonu.

                        Všechny změny jsou v souladu se stanoveným rozsahem dopravní obslužnosti Libereckého kraje a se schváleným rozpočtem Libereckého kraje pro rok 2008.

 

 

A) VEŘEJNÁ LINKOVÁ AUTOBUSOVÁ DOPRAVA

 

I.         Jízdní řády veřejné linkové autobusové dopravy platné od 9.12.2007 do 13.12.2008

 

            V neděli 9. prosince 2007 začaly platit nové jízdní řády dopravců veřejné železniční a autobusové dopravy ve všech zemích EU. S novými jízdními řády dochází v rámci Libereckého kraje ke zkvalitnění dálkové i regionální dopravy silniční i železniční.

            Stejně jako v loňském roce má cestující veřejnost možnost využít platbu za jízdné prostřednictvím bezkontaktní čipové karty, která je uznávána mezi dopravními společnostmi ČSAD Česká Lípa a.s.; ČSAD Jablonec nad Nisou a.s.; ČSAD Liberec, a.s.; ČSAD Semily, a.s.; TRANSCENTRUM bus s.r.o. a Dopravním podnikem města Mladá Boleslav, s.r.o. Již od září 2004 mohou žáci a studenti využít nový systém žákovských a studentských slev u autobusů i vlaků.

            „Cílem Odboru dopravy a společnosti KORID LK, spol. s r.o. je nabízet veřejnou dopravu cestující veřejnosti jako službu, která bude splňovat jejich potřeby a požadavky v dané kvalitě. Tento cíl se daří postupně naplňovat, a jeho měřítkem je mj. i kolísající počet požadavků a připomínek k tvorbě jízdních řádů,“ uvedl rádní pro dopravu Vladimír Richter.

Podle něj zatímco v roce 2003 bylo odborem dopravy řešeno celkem cca 1 200 připomínek, v rámci platnosti jízdních řádů  pro období roku 2004 bylo doručeno 431 připomínek, roce 2005 pak 351, v roce 2006 znovu 446 a v období roku 2007 bylo projednáno celkem 448 (do 31.12.) požadavků na změny jízdních řádů.

            Do nových jízdních řádů byly zapracovány zejména požadavky na zajištění dopravy do a ze zaměstnání (vč. třísměnných provozů a průmyslových zón) a na dopravu dětí do škol, tj. zajištění základních dopravních potřeb obyvatel Libereckého kraje.

2. Změny v jízdních řádech platných od 9.12.2007 do 13.12.2008

            Pro území Libereckého kraje byly vydány 4 regionální jízdní řády (Českolipsko, Jablonecko, Liberecko a Semilsko).

                       

Mezi významné změny v jízdních řádech veřejné linkové autobusové dopravy patří:

V první řadě je třeba uvést nový pár autobusových spojů na lince 540 320 ze Stráže pod Ralskem, který umožňuje obyvatelům Stráže dopravit se na ranní směnu (na 6.hodinu) do Liberce a z odpolední směny pak zpět do Stráže pod Ralskem. Zajištěno je i nedělní večerní spojení na noční směnu, tedy plnohodnotné spojení na třísměnné provozy. Díky tomu je usnadněn i návrat z nedělních výletů a víkendových cest, neboť v souvislosti s tím bude zaveden i nový spoj v neděli v 19:10 z Liberce do Stráže p.R. Zároveň je od ledna 2008 zajištěno i úplné spojení na třísměnné provozy v České Lípě, zejména díky prodloužení pozdně večerního spoje na lince 500 060 z České Lípy až do Stráže p.R. (předtím končil v Mimoni).

Mezi Železným Brodem a Jabloncem nad Nisou je zaveden víkendový systém autobusových spojů, které jsou vedeny ve dvouhodinovém intervalu až k železniční stanici v Železném Brodě, kde budou navazovat na vlaky Českých drah (zejména rychlíky, které se v Brodě křižují, to znamená, že je tím vytvořena návaznost z/do směru Semily a z/do směru Turnov). V sobotu v dopoledních hodinách také jedou nové spoje v trase Jablonec n.N. - Zásada - Držkov - Tanvald a zpět.

Pro posílení dopravy na silně zatížené autobusové lince 540 020 z Liberce do Jablonce n.N., přes Lukášov, Rýnovice a Mšeno, a zlepšení víkendové nabídky spojů, jsou touto trasou nově přesměrovány některé spoje regionálních či dálkových linek, např. 530 202, 530 204, 540 701, 670 056, 690 850, které dosud jezdily mezi největšími městy kraje jako přímé.

Žáci a studenti dojíždějící z místní části Taneček (část Stvolínek) do školy mají nyní příjemnější cestu do školy do České Lípy, díky přetrasování ranního spoje přes zastávku Stvolínky,Kolné, která je v bližší docházkové vzdálenosti než zastávka Stvolínky, na kterou museli docházet do prosince loňského roku.

 

 

II.        Přepravní podmínky, tarifní podmínky

 

1. Smluvní přepravní podmínky

            V rámci postupného budování Integrovaného dopravního systému v Libereckém kraji (dále IDS LK) byli rozhodujícími dopravci ČSAD Česká Lípa a.s.; ČSAD Jablonec nad Nisou a.s.; ČSAD Liberec, a.s. a ČSAD Semily, a.s. vyhlášeny s platností již od 1.1.2005 jednotné „Smluvní přepravní podmínky platné pro veřejnou linkovou dopravu provozovanou v systému IDS LK“.

 

2. Tarifní podmínky

            Ceny v linkové dopravě jsou cenami věcně usměrňovanými a součástí smluv je povinnost dopravce seznamovat kraj s tarifem používaným na linkách, které jsou provozovány v rámci smlouvy o závazku veřejné služby.  

            Již od 1. 1. 2005 byly jednotlivými největšími dopravci dle zákona o cenách a výměru MF 1/2005, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami prostřednictvím cenového věstníku,  vyhlášeny jednotné ceny do 50 km.

            Ceny jízdného s platností od 1.1.2008 v tarifních pásmech do 50 km zůstaly z důvodu zachování atraktivnosti a dostupnosti veřejné dopravy pro cestující, ve stejné výši jako v letech 2005 - 2007. Z důvodu skutečnosti, že během letošního roku dojde k ukončení platnosti 50-haléřových mincí, v souladu s Výměrem MF 1/2008, je však nutno upravit ceny jízdného tak, aby neobsahovaly u plateb v hotovosti ceny na padesátihaléře a kvůli nutnosti dodržet přesnou procentuální výši slev danou uvedeným Výměrem, je nutné zvýšit cenu základního jízdného o 1,- Kč u těch pásem, ve kterých byla dosud tato cena v liché hodnotě (jde o 5 tarifních pásem z celkových 13 do 50 km). Pokud by k takové úpravě nedošlo bylo by nutno, z důvodu dodržení souladu s Výměrem MF 1/2008, ceny některých slev výrazně zaokrouhlit dolů a to by se mohlo velmi negativně projevit na tržbách v linkové dopravě a následně v požadavku na zvýšení úhrady ztráty ze strany Libereckého kraje. Výše uvedené řešení (zaokrouhlení základních cen ve všech pásmech nahoru na sudé hodnoty v Kč) zaručuje co nejvíce spravedlivé zaokrouhlení jednotlivých slevových cen jízdného (které dosud vycházely na padesátihaléře) na celé koruny nahoru či dolů tak, aby nedocházelo ke změně ceny o více než právě 0,50 Kč (s výjimkou pásem 3-4, 5-7 a 21-25 u studentského 15-26, kde vychází navýšení o celou 1 Kč).

„Náš původní záměr, aby tento tarif (zvaný „IDS LK“) nově od letošního roku uznávaly i České dráhy, a.s., nebyl ze strany tohoto dopravce akceptován a došlo naopak k navýšení cen předplatních jízdenek, se kterým Liberecký kraj nesouhlasil,“ zdůraznil Vladimír Richter.

I v rámci České republiky se přitom ceny jízdného (míněno tarif IDS LK) v Libereckém kraji pohybují v průměrných hodnotách.

            V oblasti odbavení cestujících došlo od 1. ledna 2004 k zavedení jednotného systému odbavování cestujících prostřednictvím bezkontaktních čipových karet, které  nabízejí cestujícím čtyři dopravci ČSAD Česká Lípa a.s.; ČSAD Jablonec nad Nisou a.s.; ČSAD Liberec, a.s.; ČSAD Semily, a.s. Tito dopravci si karty navzájem uznávají. Ve spolupráci s Libereckým krajem se dále podařilo tento systém rozšířit i na území Středočeského kraje, kdy do vzájemného uznávání karet s ČSAD Jablonec nad Nisou a.s.; ČSAD Liberec, a.s. a ČSAD Semily, a.s., přistoupil dopravce Dopravní podnik Mladá Boleslav, s.r.o. a s platností od 1. listopadu 2005 do tohoto systému vstoupil rovněž i dominantní dopravce na Mladoboleslavsku, společnost TRANSCENTRUM bus s.r.o. V souvislosti s probíhajícím nákupem nových odbavovacích zařízení, na které Liberecký kraj jednotlivým dopravcům přispěl (rozhodnutím 14. RK z 20.11.2007), se předpokládá postupné zapojení i dalších druhů čipových karet emitovaných v Libereckém kraji (zejména Liberecká městská karta, připravovaná Krajská karta, výhledově i IN-karty Českých drah), které by mělo umožnit větší využívání tohoto média a přispět k snadnějšímu a rychlejšímu odbavování cestujících.

            Tento krok nepřináší okamžitý finanční efekt, ale očekává se od něj postupné zvyšování zájmu o čipové karty, a tím i zvýšení počtu cestujících.

            Už nyní se jedná o první podobný systém v ČR přesahující hranice jednoho kraje. 

 

III.      Výpočet předpokládávané ztráty ve veřejné linkové dopravě, Smluvní cena dopravního výkonu

 

            Výchozím údajem pro stanovení požadavků na financování prokazatelné ztráty vzniklé dopravcům v důsledku zajišťování dopravní obslužnosti byla, při předpokladu stejného  kilometrického rozsahu jízdních řádů a stejných tržeb, skutečnost roku 2007.

            Dle výpočtu vzorové nákladové kalkulace autobusu (PHM - nafta, roční proběh 50 000 km, typ - 45 sedících cestujících) na rok 2008 se jedná o částku, která výrazně převyšuje 30 Kč/km.

            Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem jednal resort dopravy se zástupci obcí o příspěvku na zajištění stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti i v roce 2008. Návrh výše  příspěvku 90 Kč na  1 obyvatele v obci (platí některé odlišnosti u obcí kde je zajišťována MHD, nebo obec hradí jiný obdobný druh dopravy) byl po projednání obcemi přijímán. Celková výše příspěvku by měla činit 24,131 mil Kč.

             

                        Vzhledem k dodržení rozpočtu na dopravní obslužnost, bez výrazného zásahu do rozsahu kilometrů, navrhuje resort dopravy stanovit smluvní cenu dopravního výkonu pro rok 2008 o max. 30 až 50 haléřů vyšší oproti roku 2007.

                        Tato částka by měla dostačovat na pokrytí meziroční inflace. Další úspory budou hledat dopravní společnosti ve vlastních provozních nákladech, např. díky optimalizaci turnusové potřeby vozidel.

 

           

            Informace o jednotlivých dopravních společnostech

 

ČSAD Česká Lípa a.s.

            Jedná se o nástupnickou společnost za ČSAD BUS Ústí nad Labem a.s. Dopravce zajišťuje základní dopravní obslužnost zhruba na území okresu Česká Lípa celkem 47 linkami. Cena dopravního výkonu i pro rok 2008 bude 31,50 Kč/km (bez navýšení).

           

ČSAD Jablonec nad Nisou a.s.

            Dopravce zajišťuje základní dopravní obslužnost zhruba na území okresu Jablonec nad Nisou celkem 26 linkami. Z důvodu geografické polohy území, která má za následek zvýšenou spotřebu PHM, byla cena dopravního výkonu již pro roky 2006 a 2007 stanovena na 31,50 Kč/km. Cena dopravního výkonu pro rok 2008 bude rovněž 31,50 Kč/km, ale z důvodu geografické polohy území, která má za následek zvýšenou spotřebu PHM a další vícenáklady, bude u vybraných linek tohoto dopravce, které mají větší část trasy vedenou v nadmořských výškách nad 500 m.n.m. a nejsou převážně vedeny po silnicích I.tříd, stanovena cena dopravního výkonu ve výši 32,00 Kč/km.

ČSAD Liberec, a.s.

            Dopravce zajišťuje základní dopravní obslužnost zhruba na území okresu Liberec celkem 33 linkami. Cena dopravního výkonu i pro rok 2008 bude 31,50 Kč/km, ale z důvodu geografické polohy území, která má za následek zvýšenou spotřebu PHM a další vícenáklady, bude u vybraných linek tohoto dopravce, které mají větší část trasy vedenou v nadmořských výškách nad 500 m.n.m. a nejsou převážně vedeny po silnicích I.tříd, stanovena cena dopravního výkonu ve výši 32,00 Kč/km

ČSAD Semily, a.s.

            Dopravce zajišťuje základní dopravní obslužnost zhruba na území okresu Semily celkem 74 linkami. Cena dopravního výkonu i pro rok 2008 bude 31,50 Kč/km, ale z důvodu geografické polohy území, která má za následek zvýšenou spotřebu PHM a další vícenáklady, bude u vybraných linek tohoto dopravce, které mají větší část trasy vedenou v nadmořských výškách nad 500 m.n.m. a nejsou převážně vedeny po silnicích I.tříd, stanovena cena dopravního výkonu ve výši 32,00 Kč/km.

 

B) DRÁŽNÍ DOPRAVA

 

České dráhy a.s.

S tímto dopravcem má Liberecký kraj uzavřenou smlouvu na dobu určitou do konce platnosti jízdních řádů v roce 2011. Cílem uzavření smlouvy je zajistit takovou kvalitu vozového parku používaného k zajišťování základní dopravní obslužnosti v železniční dopravě na regionálních tratích Libereckého kraje, která by přispívala ke zvýšení konkurenceschopnosti veřejné drážní dopravy k individuální dopravě.

 

            Ve smlouvě jsou přímo zakotveny tyto požadavky na kvalitu vozového parku:

a) Od 10. prosince 2006

-          nasazení 5 moderních vlakových souprav na železniční trať 036 Liberec - Tanvald - Harrachov ve složení:

-          nasazení 2 modernizovaných vlakových souprav na železniční trať 037 Liberec - Frýdlant v Čechách.

b) Od 9. prosince 2007

-          dodávka a nasazení 4 moderních vlakových souprav - využití souprav a nasazených od prosince 2006 na zajištění smluvního rozsahu.

c) Roky 2008 - 2011

-          soupravy nasazené v roce 2006 a 2007 zůstanou v provozu na území Libereckého kraje a stávající motorové vozy ř. 810 budou postupně nahrazovány inovovaným typem.

 

Částka na úhradu prokazatelné ztráty v roce 2008 je stanovená ve výši 194 939 102,- Kč. Tato částka je v souladu s rozpočtem Libereckého kraje.

 

Dopravce bude po dobu platnosti této smlouvy osobní a spěšné vlaky veřejné drážní osobní regionální dopravy, které jsou definovány v „příloze č. 1“ zajišťovat v územním obvodu Libereckého kraje na traťových úsecích trať číslo 041: úsek Rovensko pod Troskami - Turnov, v délce 14,2 km

 

.           V zájmu větší garance nasazování moderních či modernizovaných vozidel dochází k rozšíření garantované a podrobně sledované kvality nasazovaného vozového parku na další železniční tratě - 086 Liberec - Česká Lípa a 030 Liberec - Stará Paka. I na těchto tratích tak nově dopravce musí garantovat minimálně 60 % nasazení moderních vozidel. Dále je rozšířena škála vozidel, uznatelných za moderní, o další typové řady vozidel. Z těchto důvodu se mění odst. 6. článku XIII (Povinnosti dopravce a sankce) smlouvy, jehož nové znění je:

„ 6. Pokud nebudou moci být z důvodů technických závad nasazovány vlakové soupravy dle článku IX této smlouvy, je možno na výkonech v regionální osobní dopravě v „závazku“ použít zastupitelně náhradní soupravy.

Nasazení vozidel se vyhodnocuje měsíčně z programu dopravce. Nasazení vozidel je vyhodnocováno pro tratě 036 Liberec - Tanvald - Harrachov, 037 Liberec - Frýdlant v Čechách, 086 Liberec - Česká Lípa a 030 Liberec - Stará Paka. Průměrné plnění nasazení souprav v měsíci musí být vyšší než 70% na trati 036 a vyšší než 60% součtem na tratích 037, 086 a 030. Při nesplnění limitu % nasazení souprav měsíčně dodá Dopravce denní rozbor příčin neplnění v daném měsíci k posouzení důvodnosti neplnění podle odst. 5. tohoto článku.

 

Změny v železničních jízdních řádech jsou oproti roku minulému jen minimální, za zmínku stojí pouze tyto:

Došlo k zavedení nového spěšného vlaku ze Semil do Liberce, který ocení nejenom studenti dojíždějící pravidelně do libereckých škol. Nové jízdní řády dále počítají se zavedením zrychlených osobních vlaků z Tanvaldu do Liberce a zpět. Mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem pojede vždy jeden vlak ze tří se zastavením pouze v Liberci - Rochlici a v Liberci. Jízdní doba těchto zrychlených vlaků bude činit 18 minut mezi Jabloncem n.N. a Libercem a 54 min. mezi Tanvaldem do Libercem. Na Českolipsku budou moci cestující využívat nový pár spěšných vlaků z České Lípy do Rumburku a zpět. Na Českolipsku dojde bohužel k rozdělení v letošním roce zavedeného přímého vozebního ramene Liberec - Děčín, přestup však bude kompenzován nasazením modernějších a výkonnějších souprav. Nově budou některé spoje vedeny jako přímé na relaci Děčín - Doksy.

 

Kraj hodlá spořit tepelnou energii ve školách

Rada kraje schválila záměr zpracovat projektovou dokumentaci související s technicko-technologickou inovací tepelného hospodářství u vybraných PO v majetku Libereckého kraje

Gymnázium, Česká Lípa, Obchodní akademie, Česká Lípa, Střední odborná škola, Česká Lípa, Střední průmyslová škola, Česká Lípa, Dětský domov, Česká Lípa, Gymnázium, Frýdlant, Gymnázium, Jablonec nad Nisou, U Balvanu Dětský domov, Frýdlant, Větrov 3005, Vyšší odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie, Jablonec nad Nisou, Střední průmyslová škola technická, Jablonec nad Nisou, Belgická ,Střední škola řemesel a služeb, Jablonec nad Nisou, Gymnázium a Střední odborná škola, Jilemnice, Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Kamenický Šenov, Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Liberec, Jeronýmova ,Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Liberec, Střední průmyslová škola textilní, Liberec, Střední škola gastronomie a služeb, Liberec,

Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Liberec, E. Krásnohorské ,Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická , Střední průmyslová škola stavební, Liberec 1, Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Liberec 1, Masarykova ,Střední škola strojní, stavební a dopravní, Liberec II, Truhlářská ,Střední škola, Lomnice nad Popelkou, Gymnázium, Mimoň, Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola, Nový Bor, Gymnázium Ivana Olbrachta, Semily, Integrovaná střední škola, Semily, Dětský domov, Semily, Nad Školami 480, Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod, Domov mládeže, Železný Brod,.

           

V souladu se směrnicí RK č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jimi zřizovanými PO, může zadavatel u veřejné zakázky malého rozsahu, kdy předpokládaná hodnota dodávek a služeb nedosáhne 2 miliony Kč, zadat zakázku přímo jedné firmě. S ohledem na časový harmonogram a také z důvodu přesné specifikace a úzké specializace „Zpracování zjednodušené projektové dokumentace u vybraných PO v majetku Libereckého kraje související s technicko-technologickou inovací tepelného hospodářství k zadávací dokumentaci pro dodavatele technicko-stavebních prací “,  je nutno přistoupit k rychlému řešení a zadat zakázku přímo vybrané firmě.

Navíc předpokládaná zakázka za DNM nepřesáhne hodnotu 0,5 mil. Kč bez DPH; realizace PD k TTI je předpokládána u 27 subjektů tzn. cca 16 000,- Kč bez DPH na jednu projektovou dokumentaci.

 

Analýza energetických systémů vybraných objektů, které se nacházejí v majetku Libereckého kraje

Tato analýza byla zpracována v rámci projektu zaměřeného na rekonstrukci energetických systémů vybraných objektů v majetku Libereckého kraje. Projekt byl zahájen na přelomu roku 2006/2007. „Původním záměrem projektu bylo realizovat rekonstrukci energetických systémů vybraných objektů metodou EPC. Liberecký kraj se ovšem v průběhu řešení rozhodl aplikovat postup jiný, založený spíše na dodávce zařízení vedoucím k úspoře energie, než služby EPC,“ uvedl  náměstek hejtmana Petr Doležal, pověřený vedením resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.

Údaje vychází z podkladů, které se dosud podařilo nashromáždit od dotčených subjektů.

 

Palivová základna zdroje          Počet instalovaných zdrojů

Plyn     51

Elektrická energie        6

CZT - centrální zásobování teplem       14

Vytápění jiné    5

Energeticky úsporná opatření

Uvažovaná energeticky úsporná opatření lze rozdělit do dvou základních skupin:

§          Opatření technologického charakteru

§          Opatření stavebního charakteru

Navrhované řešení se budou zabývat zejména technologickými opatřeními, mezi které lze zahrnout zejména:

§          Výměnu, či rekonstrukci zdroje

§          Výměnu, či rekonstrukci regulačních systémů

§          Výměnu, či rekonstrukci rozvodů

Jedná se o ekonomicky nejsmysluplnější úsporná opatření, která jsou schopna při relativně nízkých investičních nárocích generovat „významné“ energetické a tedy i ekonomické úspory.

 

Výměna, či rekonstrukce zdroje

Toto opatření je navrhováno v situacích, kdy je zřejmé, že stávající zdroje jsou na hranici své technické životnosti nebo jejich provozní parametry jsou takové, že je ekonomicky (většinou i technicky) nesmysluplné je nadále provozovat. Zejména se jedná o zastaralé drobné plynové kotle, přestavěné kotle a silně předimenzované kotle (původně se jednalo o kotle na tuhá paliva).

Toto opatření spočívá v rekonstrukci rozvodů energie tak, aby se celý systém dal efektivně řídit s ohledem na vnější vlivy, jako jsou tepelné zisky objektů apod. Většinou se jedná o zvýšení počtu topných větví, což při vhodném konstrukčním řešení otopné soustavy vyžaduje „pouze“ zásah v místnosti kde dochází k rozdělení topného systému, v opačném případě je mnohdy nutné rekonstruovat kompletně otopnou soustavu, což je investičně značně náročné. Rekonstrukce otopné soustavy je navrhována i v případě, že se jedná o jedno trubkový rozvod energie, jelikož tyto systémy jsou obtížně regulovatelné. Zefektivnění otopné soustavy umožňuje soustavu optimálně regulovat, což má pozitivní dopad na snížení spotřeby energie.

 

Obecná pravidla pro realizaci energeticky úsporných opatření

V rámci projektu zaměřeného na realizaci energeticky úsporných opatření doporučuje analýza dodržet několik pravidel pro efektivní využití investovaných finančních prostředků.

Z hlediska rekonstrukce zdrojů je nutné klást důraz zejména na pořízení zdrojů s dostatečným servisním zázemím a dostatečnou dostupností náhradních dílů. Kotle (zdroje) by měly disponovat možností ovládání vnějším regulačním systémem a to i systémem jiného výrobce, než je výrobce daného kotle (zdroje). Samozřejmostí je záruční doba, dostatečné poklady k ovládání zařízení atd.

 

Návrh energetických opatření vedoucích k úsporám

Navrhovaná opatření zahrnují zejména rekonstrukci regulačních systémů, výjimečně rekonstrukci otopných soustav a v několika případech je navrhována rekonstrukce samotného zdroje.

Z celkového počtu 81 objektů je v současné době 30 navrženo na realizaci opatření, dalších 8 objektů spadá do projektu zaměřeného na financování z fondů EU. Zbývající objekty jsou pro první fázi aplikace TTI tzv. „v pořádku“, dále došlo v roce 2006 a 2007 k optimalizaci některých škol, případně se zde jeví nutnost rozsáhlejší investice, která se předpokládá v roce 2009, nebo se objekty PO  nenacházejí v majetku Libereckého kraje.

 

Předpokládané velké investiční akce pro aplikaci TTI v roce 2009

Domov mládeže, Liberec, Zeyerova 33  

Integrovaná střední škola, Vysoké nad Jizerou, Dr. Farského 300

Střední škola gastronomie a služeb, Liberec, Dvorská

Dětská léčebna a Základní a Mateřská škola při dětské léčebně, Cvikov, Ústavní 531

Jedličkův ústav, Liberec,  Lužická 7

Domov důchodců Sloup v Čechách, Benešova 1

 

Investiční náročnost navrhovaných opatření

„Investiční nároky jsou při prvotním odhadu uskutečněného na základě dostupných informací odhadovány na rozmezí 30 - 35 mil. Kč V těchto úvahách je většina investičních prostředků směrována do oblasti rekonstrukce regulačních systémů a v několika případech i do výměny a rekonstrukce zdrojů. Odhad zahrnuje i přibližně 15-ti % rezervu, se kterou je nutno počítat na předvídatelné i nepředvídatelné stavební úpravy,“ poznamenal Petr Doležal.

Další prostředky je nutné alokovat na přípravu celého projektu, tzn. např. zpracování projektové dokumentace (investičního záměru), zpracování zadávací dokumentace pro výběrové řízení a realizace samotného výběrového řízení, stavební dozor apod. Na tyto doprovodné aktivity je vhodné kalkulovat s částkou v horní hranici kolem 5 mil. Kč.

„Předpokládané roční úspory lze na základě výše uvedených dat předpokládat v rozmezí 2,5 až 3,5 mil. Kč. Předpokládaná doba prosté návratnosti investice se tedy pohybuje v intervalu mezi 8 -12 roky,“ připomněl náměstek hejtmana.

 

Časová náročnost navrhovaných opatření (rámcový harmonogram)

Z hlediska předpokládaného a relativně optimistického harmonogramu (zobrazeného níže) je nejvyšší čas zahájit realizaci projektu. Pokud by byl projekt opožděn, existuje zde reálná hrozba v podobě nevyužití letní odstávky objektu z provozu, což by mohlo na začátku topné sezóny způsobit nemalé komplikace.

V případě i mírného zpoždění lze situaci řešit vhodnou organizací výstavby tak, aby se co nejefektivněji využilo možností daných objektů. Konkrétně to znamená využít alespoň část letních prázdnin k realizaci složitých a zásadních částí (např. rekonstrukce zdrojů) a k rekonstrukci jednodušších částí systémů využít např. podzimní nebo zimní prázdniny.

 

 

 

 

Přehled subjektů zařazených k provedení TTI

Příspěvkové organizace byly vybírány podle toho, kde předpokládaná úspora realizací TTI dosahuje minimálně 3% na základě analýzy firmy SEVEn (analýza tepelného hospodářství dle smlouvy č. OLP/249/2007)

 

Přehled subjektů zařazených k provedení TTI

Poř.     Název PO        Popis navrhovaných opatření    Před.

invest.

 tis. Kč úspora

v % GJ úspora v % Kč úsp.

v GJ     úsp.

V tis. Kč

2          Gymnázium, Česká Lípa,         Rekonstrukce regulačních systému pro kuchyň, případně celý objekt  převést na plyn            225      10 %    10 %    43        13

3          Obchodní akademie, Česká Lípa,.       Zvážit instalaci elektrických sálavých panelů     1 800   30%     30%     291            102

4          Střední odborná škola, Česká Lípa,     V objektu Lužická 588 rekonstrukce jednotrubkových rozvodů ve dvou patrech a výměna regulačního systému. V objektu Valdštejnská 183 přechod na jiné palivo nebo sálavé panely a rekonstrukce regulace  5 400   17 %    17 %    246      79

5          Střední průmyslová škola, Česká Lípa,            Doplnit regulaci vzduchotechniky ve vstupní hale a kontrolu stávajícího regulačního systému            90        3 %      3 %      104      33

8          Dětský domov, Česká Lípa, ,  Rozdělení topného systému alespoň na 2 větve, repase kotlů a kontrola funkčnosti regulace, dodat kvalitní směšovací ventil           300      4 %      4 %      20        6

13        Gymnázium, Frýdlant,  Rekonstrukce regulačního systému včetně potrubí v kotelně     450      10 %    10 %    138            46

15        Dětský domov, Frýdlant, Větrov          V rámci opatřeni je návrhu rekonstrukce otopné soustavy je zvýšení počtu topných větví ze 2  na 4           750      10 %    10 %    123      25

17        Gymnázium, Jablonec nad Nisou, U Balvanu    Dokončení optimalizace vytápění. Rozdělit okruh 2. patra na 2 okruhy, byt školníka je nedotápěn        150                                        

19        VOŠ mezinárodního obchodu a Obchodní akademie, Jablonec nad Nisou, Zavedení regulace jednotlivých větví            600      12 %    12 %    203      49

22        Střední průmyslová škola technická, Jablonec nad Nisou, Belgická 4   Na základě budoucího využití objektu realizovat automatickou regulaci větví, elektronické sledování spotřeby, případně rekonstrukci celé otopné soustavy   75            3 %      3 %      118      50

24        Střední škola řemesel a služeb, Jablonec nad Nisou, Ze závěrů kontroly provedené SEI ze 29. 8. 2006 je stanoveno opaření realizovat zavedení regulace

do 31. 8. 2008 150                                        

33        Gymnázium a Střední odborná škola, Jilemnice, V ulici Tkalcovská doplnit regulaci jednotlivých větví. 180      3 %            3 %      40        21

35        Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Kamenický Šenov,         V rámci úsporných opatření lze uvažovat o přechodu na elektrické sálavé panely, čímž by došlo k efektivnímu vytápění školy. Dle současných informací je úspora málo pravděpodobná, jelikož objekt je zřejmě nedotápěný   2 500   30 %    30 %    594      270

37        Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Liberec, Jeronýmova         Rekonstrukce regulačního systému, a změna systému vytápění - první etapa vybudování vlastní plynové kotelny.

            2 500   10 %    35 %    334      548

38        Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Liberec,      Rekonstrukce kotelny ve školní budově   1 500   20 %    20 %    289      84

39        Střední průmyslová škola textilní, Liberec,        V rámci opatření navrhujeme nový regulační systém     350      5 %            5 %      131      44

42        Střední škola gastronomie a služeb, Liberec,    Doplnit regulaci jednotlivých větví v Centrumu a v budově školy vyměnit regulaci Komextherm, zavést regulaci na 8 topných větví. Objekt Poštovní 10 - nahradit regulační systém Komextherm, směšovací armatury a čerpadla - 3 okruhy         850      12 %    12 %    300      156

44        Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Liberec, E. Krásnohorské    Z hlediska úspor energie, případně nákladů na energii má v tomto případě smysl uvažovat o přechodu na jiné palivo (např. plyn) nebo zůsat u elektřiny a zvážit instalaci sálavých panelů. Z hlediska regulace je nutná její rekonstrukce.          2 500   25        25        300      400

45        Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická         Objekt by bylo vhodné řešit kompletně s Jedličkovo ústavem, doplnit o dálkový sběr dat, případně rekonstruovat regulační systém            200      3            3          17        6

49        Střední průmyslová škola stavební, Liberec 1,  V rámci opatření je nutné vybudovat nový zdroj a regulační systém            1 600   12 %    12 %    132      44

50        Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a Vyšší odborná škola, Liberec 1, Masarykova    Dokončení celkové rekonstrukce kotelny   500                                        

53        Střední škola strojní, stavební a dopravní, Liberec II, Truhlářská Objekt Ještědská 358  - v rámci opatření je vhodná instalace automatického řízení jednotlivých větví           750      3 %      3 %      81        13

56        Střední škola, Lomnice nad Popelkou, Rekonstrukce kotelny v DM včetně regulace   1 500   20 %    20 %    280            70

57        Gymnázium, Mimoň, Letná 263, příspěvková  org.      Uvažovat o instalaci sálavých panelů    1 800   30 %    30 %            300      192

60        Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola, Nový Bor, V rámci opatření je vhodné uvažovat o celkovém přechodu na plyn, jelikož teplo spotřebované na vytápění je zhruba 5% tepla, které objet spotřebuje jak na vytápění, tak na technologické procesy. Výhodné by bylo zřízení jednoho odběrného místa.     600      0 %      20 %    0          90

61        Gymnázium Ivana Olbrachta, Semily,   Změna škrtících ventilů v kotelně za směšovací 250                                         

62        Integrovaná střední škola, Semily, Budova č.p. 607- rekonstrukce celé kotelny. Budova č.p. 516 - rozvětveni (2 větve) topného systemu. Budova č. p.  630 - individuální regulace 8 větví. Budova Nádražní 215 - rozdělit na 2 větve se samostatnou regulací    1 250   15 %    15 %    675      195

64        Dětský domov, Semily,            Rekonstrukce regulace a zvážit výměnu kotlů   300      10 %    10 %    89        22

77        Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská, Železný Brod,     Škola má vypracovaný projekt na celkovou rekostrukci kotelny a rekonstrukci regulačního systému            1 400   10 %    10 %    377      120

79        Domov mládeže, Železný Brod,           Objekt disponuje plynovou kotelnou s kotli Ortas. Regulační systém je tyu Ortax a na 8 topných větví připadá jeden směšovací ventil.      250      5          5          74        19

 

Finanční rozvaha pro rok 2008

 

Celkový počet příspěvkových organizací v I .etapě TTI:                      30

Předpokládané investice celkem:                                                         30 770 000,- Kč bez DPH

 

Zpracování zjednodušené PD k TTI u vybraných PO                   480 000,- Kč bez DPH

Vypracování zadávací dokumentace k výběru dodavatele TTI                  220 000,- Kč bez DPH

Technický dozor při realizaci TTI                                                             250 000,- Kč bez DPH

 

Mezisoučet                                                                                         31 720 000,- Kč bez DPH

 

Rezerva                                                                                                 8 280 000,- Kč

                                                                                 

           

Celkem:                                                                                             40 000 000,- Kč

 

 

 

 

Výtah z výroční zprávy o činnosti škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem za školní rok 2006 – 2007

 

Střední a vyšší odborné školy

Ve školním roce 2006/2007 zřizoval Liberecký kraj 44 středních škol, přičemž součástí 6 subjektů vykonávajících činnost střední školy byla i vyšší odborná škola.

Ve školním roce 2006/2007 působilo z hlediska věkové skladby na středních a vyšších odborných školách nejvíce pedagogů ve věkové kategorii 41 - 50 let (30,25%), dále starších 50 let (29,23%), naopak lze sledovat výrazně nižší zastoupení pedagogů mladších 30 let (viz graf1). Věkovou skladbu pedagogických sborů tak nelze považovat za optimální a vykazující trend stárnutí.

V případě kvalifikace pedagogických pracovníků lze považovat dosaženou hodnotu odborně i pedagogicky způsobilých na úrovni 79,2% za poměrně vysokou. Tradičně nejvyšší podíly zcela kvalifikovaných vykazovala gymnázia. Alespoň pedagogickou či odbornou způsobilostí disponuje 17,2 pedagogů, bez jakékoli kvalifikace působí na středních školách 3,6% pedagogů. Jedním z cílů Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy je snížení podílu neplně kvalifikovaných pedagogů na úroveň 10%.

V řádném termínu úspěšně maturitní zkoušku vykonalo 89% žáků, v druhém termínu pak 3% žáků, 8% žáků pak neprospělo (ti mohou maturitní zkoušku konat v následujícím kalendářním roce v termínu stanoveném ředitelem školy).

V případě závěrečných zkoušek je stav obdobný - 87% žáků vykonalo závěrečnou zkoušku v řádném termínu, v druhém termínu 4% žáků a 9% žáků neprospělo

 Domovy mládeže

Ve školním roce 2006/2007 zřizoval Liberecký kraj 3 samostatné domovy mládeže, v ostatních případech jsou tato výchovná a ubytovací zařízení součástí škol. Celková kapacita činila 2951 lůžek, ubytovaní žáci a studenti obsadili 2291 lůžek.

 Školy zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Liberecký kraj je zřizovatelem celkem 13 základních škol, jež jsou však odlišné zejména charakterem své činnosti a skupinou žáků, pro niž jsou určeny. Tři školy jsou určeny pro žáky s konkrétním postižením (pro sluchově postižené, pro tělesně postižené a pro žáky s více vadami), dále osmi základních škol praktických, které však sdružují jako součásti základní školy speciální, přípravné ročníky atp. a další školská zařízení. Dva subjekty jsou pak výlučně základními a mateřskými školami při zdravotnických zařízeních (při Krajské nemocnici Liberec a.s. a Dětské léčebně ve Cvikově). S ohledem na zaměření těchto škol je podstatnou součástí těchto škol i pět speciálně pedagogických center s celokrajskou působností.

Závěr

Výroční zprávy o činnosti škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem jsou v listinné podobě k dispozici na odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského úřadu Libereckého kraje. Vzhledem k tomu, že jsou veřejným dokumentem, je možno je získat na příslušných školách a školských zařízeních.

Umožňují tak poskytnout ucelený obraz na činnost organizace, a to nejen s ohledem na potřeby veřejné správy a zřizovatele, ale i např. uchazečů o vzdělávání, jejich rodičů či odborné veřejnosti. Nezanedbatelnou úlohu má - v případě systematické práce na definici zejména cílů organizace pro další období - pro sebehodnocení organizace.

 

 

                                                                                                         Mgr. Jiří Langer

                                                                                                          tiskový mluvčí

                                                                                                      Libereckého kraje                

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky