Hejtmani v Kroměříži diskutovali o dopravě i možném zavedení mýtného
- 26. 04. 2010 16:39
Rada Asociace krajů České republiky se sešla na svém 13. zasedání 23. dubna v Kroměříži ve Zlínském kraji. Zasedání se zúčastnil také hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler (ČSSD).
Financování a nastavení koncepce dálniční sítě i sítě rychlostních komunikací, problematika možného zavedení mýtného na silnicích II. a III. tříd i dopracování a sjednocení připomínek zákona o krizovém řízení, tím vším se zabývali hejtmani v rámci dvoudenního 13. zasedání Rady Asociace krajů ČR v Kroměříži.
Při jednání novely zákona o krizovém řízení hejtmani v reakci na středeční jednání s premiérem Fischerem a ministry, sdělili svá stanoviska týkající se vyvážení zodpovědnosti hejtmanů a jejich pravomocí zabezpečit úkoly, které z této zodpovědnosti vyplývají.
„V této věci by mělo dojít k dohodě a novela tohoto zákona by měla být po nalezení shody předložena k projednání v Parlamentu ČR,“ přiblížil hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák.
V rámci projednávání otázek dopravy byl spolu se svým týmem spolupracovníků přítomen jednání Rady Asociace krajů ČR i ministr dopravy Gustav Slamečka. Pracovní jednání bylo zejména o koncepci ministerstva dopravy ohledně rychlostních komunikací, dálnic, modelů financování a krátce byla zmíněna také železniční doprava.
„Tato záležitost nebyla na dnešním jednání uzavřena, nechali jsme si vše vysvětlit, přednést, okomentovat a v průběhu jednání jsme se také k problematice dopravy v našich krajích vyjadřovali. Vzali jsme si čas na zaslání připomínek, protože jde o mnoho důležitých informací, spoustu čísel i grafů, je potřebné se s tímto materiálem detailněji seznámit a teprve poté formulovat jasná stanoviska,“ dodal Stanislav Mišák.
Diskutovalo se také o možném zavedení mýtného na silnicích II. a III. tříd. Meritem věci je rostoucí zatěžování těchto silnic kamionovou dopravou, poté co bylo zavedeno mýtné na dálnicích a rychlostních komunikacích. Mnohdy je to také o tom, že řidiči kamionové dopravy zvolí, prostřednictvím satelitní navigace umístěné ve svých vozidlech, právě cestu po krajských silnicích II. a III. tříd, čímž si krátí cestu k cíli. Přitom se přepravují třeba po silnících, na jejichž rekonstrukci kraje za několik let vynaložily stovky milionů korun a kamionová doprava tyto silnice doslova ničí.
„Každopádně o zavedení mýtného na silnících II. a III. tříd je potřeba pokračovat v dalších diskusích, seznámit se s konkrétními možnostmi fungování celého systému, provozními modely, včetně financování nákladů a rozdělení příjmů. Není však z pohledu krajů možné přijmout řešení, které by bylo ve svém důsledku dražší než výnosy z něj plynoucí,“ řekl na tiskové konferenci po pracovním jednání předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek.