Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Těžba dřeva mnohdy poškozuje krajské silnice

Mgr. Langer Jiří

  • 27. 09. 2013 15:21

Sdílet článek

Mediálně kritizovaný stav silnic II. a III. tříd nemá za vinu pouze dlouhodobé podfinancování silniční sítě, ale zároveň i užití silnic k činnostem, které dle ustanovení § 25 zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích podléhají povolení příslušného silničního správního úřadu.

 

Především se jedná o těžbu dřeva, resp. manipulací s ním, která se uskutečňuje na silnicích II. a III. tříd a jejich součástí a příslušenství. Těžební firmy nerespektují zákonné požadavky mj. ani neosloví správce komunikace a svou činností ničí krajský a i obecní majetek. Touto činností nejen že dochází k ohrožení provozu na pozemních komunikacích, neboť nakládací soupravy nejsou nijak označeny dopravním značením, ale svými podpěrami ničí povrch vozovek, nezpevněných krajnic jakožto i silniční příkopy, propustky. Těžené dřevo je často uloženo v průjezdném průřezu komunikace, kde tvoří nebezpečnou neochráněnou pevnou překážku či je uloženo v příkopech, které nejsou tímto průtočné a při dešťových srážkách dochází k přelivu přes hranu komunikace a poškození součástí pozemní komunikace.

 

„O všech těchto činnostech musí být informován správce komunikace, který musí být obeznámen v jaký čas a v jakém místě bude manipulace s dřívím prováděna, bohužel se tak neděje,“ posteskl si radní pro dopravu Vladimír Mastník.

 Vzhledem k délce silniční sítě a rychlosti těžby dřeva je podle něj pouze náhodou, pokud se podaří tento správní delikt dle zákona o pozemních komunikacích zdokumentovat a předat správním orgánům k řešení. Ve správním řízení hrozí těžařské firmě pokuta, která je příjmem správního orgánu, který ji stanovil a tak opravu poničených vozovek nezbývá než hradit z rozpočtu kraje.

 

Jeden příklad za všechny:

Po dlouhých přípravách a stavebních pracích se podařilo za podpory finančních zdrojů Evropské Unie, konkrétně financováním z česko-německého programu CÍL3 / ZIEL3 zrekonstruovat silnici III/26321 ve Svoru v délce 4,5 km, která byla slavnostně otevřena za účasti hejtmana Libereckého kraje Martina Půty 2. září.

 

Při kontrole silniční sítě pouhé 2 dny před uvedením silnice do provozu byla zjištěna neohlášená těžba dříví (resp. manipulace a uložení), jejíž následky jsou patrné na fotografii.

 

Krajská správa silnic Libereckého kraje podala podnět příslušnému silničnímu správnímu úřadu k řešení. V případě prokázání správního deliktu hrozí ve správním řízení pokuta až do výše 500.000 Kč.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky