Těžba dřeva mnohdy poškozuje krajské silnice
- 27. 09. 2013 15:21
Mediálně kritizovaný stav silnic II. a III. tříd nemá za vinu pouze dlouhodobé podfinancování silniční sítě, ale zároveň i užití silnic k činnostem, které dle ustanovení § 25 zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích podléhají povolení příslušného silničního správního úřadu.
Především se jedná o těžbu dřeva, resp. manipulací s ním, která se uskutečňuje na silnicích II. a III. tříd a jejich součástí a příslušenství. Těžební firmy nerespektují zákonné požadavky mj. ani neosloví správce komunikace a svou činností ničí krajský a i obecní majetek. Touto činností nejen že dochází k ohrožení provozu na pozemních komunikacích, neboť nakládací soupravy nejsou nijak označeny dopravním značením, ale svými podpěrami ničí povrch vozovek, nezpevněných krajnic jakožto i silniční příkopy, propustky. Těžené dřevo je často uloženo v průjezdném průřezu komunikace, kde tvoří nebezpečnou neochráněnou pevnou překážku či je uloženo v příkopech, které nejsou tímto průtočné a při dešťových srážkách dochází k přelivu přes hranu komunikace a poškození součástí pozemní komunikace.
„O všech těchto činnostech musí být informován správce komunikace, který musí být obeznámen v jaký čas a v jakém místě bude manipulace s dřívím prováděna, bohužel se tak neděje,“ posteskl si radní pro dopravu Vladimír Mastník.
Vzhledem k délce silniční sítě a rychlosti těžby dřeva je podle něj pouze náhodou, pokud se podaří tento správní delikt dle zákona o pozemních komunikacích zdokumentovat a předat správním orgánům k řešení. Ve správním řízení hrozí těžařské firmě pokuta, která je příjmem správního orgánu, který ji stanovil a tak opravu poničených vozovek nezbývá než hradit z rozpočtu kraje.
Jeden příklad za všechny:
Po dlouhých přípravách a stavebních pracích se podařilo za podpory finančních zdrojů Evropské Unie, konkrétně financováním z česko-německého programu CÍL3 / ZIEL3 zrekonstruovat silnici III/26321 ve Svoru v délce 4,5 km, která byla slavnostně otevřena za účasti hejtmana Libereckého kraje Martina Půty 2. září.
Při kontrole silniční sítě pouhé 2 dny před uvedením silnice do provozu byla zjištěna neohlášená těžba dříví (resp. manipulace a uložení), jejíž následky jsou patrné na fotografii.
Krajská správa silnic Libereckého kraje podala podnět příslušnému silničnímu správnímu úřadu k řešení. V případě prokázání správního deliktu hrozí ve správním řízení pokuta až do výše 500.000 Kč.